Paneelissa ruodittiin yo-kirjoituksia: 150-vuotias muinaisjäänne

Paneelikeskustelu veti Kokkolassa kauppakeskuksen täyteen yleisöä.
OAJ on the road -panelistit ottivat Kokkolassa reippaasti kantaa ylioppilaskokeeseen. Kokkolan sivistysjohtaja Peter Johnson luonnehti ylioppilaskirjoituksia 150-vuotiseksi muinaisjäänteeksi.
Kauppakeskus Chydenian käytävät alkoivat täyttyä hyvissä ajoin jo ennen OAJ:n On the Road -tilaisuuden käynnistymistä. Kojujen liepeille parkkeerasi kiinnostuneita ohikulkijoita, nuorisoryhmiä, matkailijoita ja tilaisuudessa esiintyviä oppilaita ja heidän vanhempiaan.

Runsaasti yleisöä sai myös OAJ:n paneelikeskustelu, jossa pohdittiin Kokkolaa koulukaupunkina. Varsinkin ylioppilaskirjoituksista keskusteltiin värikkäästi. Kokkolan sivistysjohtaja Peter Johnson luonnehti ylioppilaskirjoituksia 150-vuotiseksi muinaisjäänteeksi.

Myös sivistysvaliokunnan puheenjohtaja ja keskustan kansanedustaja Tuomo Puumala katsoi, etteivät ylioppilaskirjoitukset oikein vastaa koulutusjärjestelmän haasteeseen. Hän viittasi opiskelupaikan saannin vaikeuteen ja piti epäterveenä, että yliopiston ovet aukenevat usealle ylioppilaalle vasta kalliiden valmennuskurssien avulla.

Timo Rajaniemi

Opettajat pohtivat muutoksia: "parakkielämää on riittänyt"

OAJ:n ja alueyhdistyksen palvelupisteiden ohella Chydenian kauppakeskuksessa oli näytteillä paikallisten koulujen ja oppilaitosten työtä leveällä rintamalla aina päiväkodeista ja ammattioppilaitoksista ammattikorkeakouluun.

OAJ:n kojulla kuntavaaliliiveissä päivystävä Jukon pääluottamusmies Timo Rajaniemi tuntee opettajien arjen ilot ja huolet. Rajaniemen mukaan Kokkolassa opettajia puhuttaa nyt muun muassa koulujen rakentaminen.

– Kaupungin talous on tiukalla, ja velat johtuvat osaksi juuri koulurakentamisesta. Kolme koulua on rakennettu uudestaan alusta lähtien. Parakkielämää on riittänyt. Yhä olisi kaksi koulua evakossa, mutta kaupunki ei toistaiseksi rakenna velaksi. Suunnittelurahatkin ovat tiukassa, Rajaniemi kuvaa.

Myös uusi opetussuunnitelma ja arvioinnin uudelleenjärjestely ovat aiheuttaneet koulukaupungissa kovaa keskustelua.

– Aika näyttää, miten uusi arviointi toimii ja kuinka vanhemmat ottavat sen vastaan.

On the Road -kiertue loppusuoralla

OAJ:n On the Road -kiertue on loppusuoralla. Kiertue jatkuu Kokkolasta tiistaina Jyväskylään, jossa on viimeinen maakunnallinen tapahtuma. Kiertueen päätteeksi OAJ:n edustajat tapaavat kansanedustajia Maailman opettajan päivänä 5. lokakuuta.

Alueyhdistysten järjestämät On the Road -tilaisuudet ovat onnistuneet hyvin. Erityisesti opettajien iltatilaisuudet ovat houkutelleet tänä syksynä hyvin väkeä.

Teksti: Heikki Sahlman
Kuvat: Riitta Silvonen ja Heikki Sahlman