Jyväskylässä ilmassa huolta ja iloa

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja OAJ:n Keski-Suomen alueyhdistyksen puheenjohtaja Juha Paananen keskustelivat tapaamisessaan ajankohtaisista asioista.
OAJ:n maakuntakiertueen päätöspisteenä on tänä syksynä Jyväskylä, jossa opetusalalla riittää vakavia huolenaiheita.
Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä käydään yt-neuvotteluja, jotka koskevat lukio-opetusta ja toisen asteen ammatillista koulutusta. Seuraukset koskevat pahimmillaan satoja työntekijöitä.

Jyväskylän kaupunki yrittää talousarviopaineissaan karsia opetusmenoja myös perusopetuksesta. Sivistyslautakunta ilmoitti kuitenkin omana mielipiteenään, että sen mielestä opetuksen leikkaukset on jo tehty. Lisää ei haluta.

Päättäjiä tavataan

OAJ:n edustajat tapaavat päivän mittaan päättäjiä ja maakunnan mediaa. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen keskustelee poikkeuksellisen kiperästä taloustilanteesta tänään muun muassa kaupungin ja koulutuskuntayhtymän johdon kanssa. Ohjelmassa on myös tapaaminen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa.

On the Road -päivän ohjelmaan kuuluvat myös yleisötilaisuus Jyväskylän keskustassa sekä opettajien oma iltatilaisuus.

Norssin alakoulu juhlii

Jyväskylästä kuuluu myös iloisia koulu-uutisia. Yliopiston ylläpitämä Jyväskylän normaalikoulun alakoulu viettää tällä viikolla 150-vuotiskekkereitään. Koulu on maan vanhin toiminnassa oleva harjoittelukoulu.

Kansakoululaitosta perustettiin 1860-luvulla, ja Jyväskylän kansakoulunopettajaseminaarin yhteyteen perustettiin mallikoulut tytöille ja pojille vuonna 1866. Koulun ensimmäisenä johtajana toimi itse Uno Cygnaeus.

Nykyisessä Norssissa alakoulusta lukioon työskentelee yhteensä 99 opettajaa. Oppilaita on normaalikoulun alakoulussa 407, yläkoulussa 307 ja lukiossa 614. Juhlaviikon vietosta löytyy lisätietoa yliopiston verkkosivulta.

Teksti: Heikki Sahlman
Kuva: Riitta Silvonen