Kansanedustajatapaamisen agendalla opettajien arvostus

OAJ järjesti Maailman opettajien päivänä jo perinteeksi muodostuneen kansanedustajatapaamisen, jossa päättäjille vietiin koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan kentän terveisiä eri puolilta maata.
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen valotti kansanedustajille useita OAJ on the Road -kiertueella puhuttaneita teemoja, joista ykkösaiheiksi nousivat ammatillisen koulutuksen reformi sekä uuden opetussuunnitelman käyttöönotto.

Agendalla opettajien arvostus

Maailman opettajan päivän teemana on tänä vuonna opettajien arvostus ja heidän asemansa kohentaminen eri puolilla maailmaa.

OAJ:n kesällä julkaiseman ammattikuva- ja arvostustutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat opettajan työn korkealle, mutta merkkejä arvostuksen vähenemisestäkin on ilmassa. Kansanedustajista Sari Sarkomaa (kok.) totesi, että suomalaisten opettajien arvostusta ei pitäisi päästää rapautumaan.

– Ministerivuosinani keskusteluissa pohjoismaisten kollegojeni kanssa tuli esiin, kuinka Suomessa ikäluokan parhaimmistoa hakeutuu opettajaksi. Tämänkaltainen opettajuuden arvostus on pitkälti menetetty muissa Pohjoismaissa, mutta meidän on pidettävä siitä kiinni, sanoi opetusministerinäkin toiminut Sarkomaa.

Arvostusta tarvitaan myös kuntapäättäjiltä

Maailman opettajien päivän teema sopii hyvin myös OAJ:n tänään julkaisemiin kuntavaalitavoitteisiin. Niissä OAJ korostaa, kuinka sote-uudistuksessa kunnista tulee ”sivistyskuntia”, kun sote-palvelujen myötä puolet kuntien henkilöstöstä on määrä siirtää maakuntien hallintoon. Siksi kuntien valtuustoihin tarvitaan tulevaisuudessa koulutus- ja kasvatusalaa tuntevia ja niistä kiinnostuneita päättäjiä.

Kansanedustaja Sari Essayah (kd) totesikin, että opettajien arvoa voidaan mitata myös sillä, millaiset edellytykset työlle osoitetaan kunnissa.

– Toki meidän on täällä Arkadianmäelläkin huolehdittava esimerkiksi valtionosuuksien määrästä ja ryhmäkokojen minimistä.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Leena Koskela

Lue myös kansanedustajille tehty gallup kuntavaikuttamisesta.

Juttuja ja tunnelmia OAJ on the road -kiertueen varrelta: