Poliitikkogallup: ”Kunnissa päätetään, miten rahat käytetään”

Eero Heinäluoma, Sanna Lauslahti ja Sari Essayah korostavat, että kuntapäättäjällä on runsaasti vaikutusvaltaa kasvatus- ja koulutusasioihin.
Pääseekö koulutus- ja kasvatusasioista kiinnostunut oikeasti vaikuttamaan, jos lähtee kuntavaaleissa ehdolle ja tulee valituksi? Kysyimme asiaa kolmelta kokeneelta kansanedustajalta.
OAJ:n tänään julkistamissa kuntavaalitavoitteissa korostetaan, että sote-uudistuksen myötä kunnista tulee ”sivistyskuntia”, mikä vaatii koulutus- ja kasvatusalaa tuntevia ja niistä kiinnostuneita päättäjiä kuntien tuleviin valtuustoihin.

OAJ:n kansanedustajatapaamiseen osallistui poliitikkoja, joilla on kokemusta myös kunnallispolitiikasta. Millaisen vinkin he antaisivat koulutus- ja kasvatusasioista kiinnostuneelle ihmiselle, joka harkitsee lähtemistä ehdolle tuleviin kuntavaaleihin? Mitä rahoitusleikkausten puristuksessa on edes tehtävissä?

Eero Heinäluoman (sd) mukaan vaikuttaminen alkaa aina läheltä.

– Olen sitä mieltä, että kyllä kunnilla kuitenkin on edelleen paljon liikkumatilaa ja vaikutusvaltaa siihen, miten koulu tai päiväkoti toimii. Kunnissa päätetään, miten rahat käytetään, oli kyseessä vaikkapa ryhmäkoot tai opettajien lomautusasiat. Koulupuolella, jos jossain, kunnat tulevat olemaan jatkossakin erittäin suuressa roolissa.

Kolmannen kauden kansanedustajan ja Espoon kaupunginvaltuuston jäsenen Sanna Lauslahden (kok) mukaan ei ole lainkaan yhdentekevää, millaisia ehdokkaita vaaleihin lähtee.

– Kuntapuolella valtuutettu edustaa ennen kaikkea arvoja. On äärettömän tärkeää, että kuntapäättäjinä on henkilöitä, jotka arvostavat lasten ja nuorten palveluja, ja erityisesti koulutusta, eduskunnan sivistysvaltiokunnan varapuheenjohtajana toimiva Lauslahti sanoo.

Valtuutettu pääsee Lauslahden mukaan vaikuttamaan suoraan lähiympäristönsä asioihin, ja vieläpä varsin suoraan.

– Jos virkamiehet esittävät esimerkiksi säästöjä, kunnallispoliitikot sanovat asiaan oman kantansa ja tarvittaessa jopa tyrmäävät nämä esitykset. Vastakkain on asioita, joista tehdään arvovalintoja. Joudutaan esimerkiksi päättämään, kumpi on tärkeämpi, jonkun koulun peruskorjaus vai uuden tien rakentaminen. Valtuustoissa on runsaasti asioita, joista ei suinkaan päätetä kauempana eduskunnassa.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja ja entinen europarlamentaarikko Sari Essayah on ollut valtuutettuna sellaisissa kunnissa kuin Paimiossa ja Lapinlahdella.

– Jos on joskus miettinyt, että kannattaisiko lähteä ehdokkaaksi, niin nyt se kannattaa. Vaalien jälkeiset neljä vuotta ovat niin tärkeät, kun edessä on kaikkien aikojen uudistus kuntien tehtävissä, Essayah sanoo.

Myös Essayahin mukaan lähivaikuttaminen on kuntapolitiikan suola.

– Asiat ovat henkilökohtaisempia. Pienemmässä kunnassa se voi olla aika harvoin, että maitokaupassa nämä asiat eivät tulisi puheeksi.

Teksti: Matias Manner
Kuvat: Leena Koskela