Kysely ennakoi ammatilliseen koulutukseen irtisanomisia – romuttaisivat yksilölliset opintopolut

Ammatillisen koulutuksen järjestäjät aikovat vastata hallituksen rahoitusleikkauksiin vähentämällä henkilöstöä, tiloja ja investointeja. OAJ:n mukaan opettajien irtisanomiset heikentävät ammatillisen koulutuksen laatua ja romuttavat reformissa tavoiteltavat yksilölliset opintopolut.
Yli tuhat työpaikkaa uhkaa kadota ammatillisesta koulutuksesta hallituksen ensi vuodelle suunnittelemien rahoitusleikkausten takia. Koulutuksen järjestäjien arvioon perustuva tieto käy ilmi opetus- ja kulttuuriministeriön kyselystä, josta uutisoi tänään STT.

Hallitus aikoo leikata ammatillisesta koulutuksesta ensi vuonna 190 miljoonaa euroa, eli noin 12,5 prosenttia rahoituksesta.

Kesällä opetus- ja kulttuuriministeriö kysyi 175 ammatillisen koulutuksen järjestäjältä, miten ne aikovat säästöt toteuttaa. Kyselyn perusteella työpaikkoja vähennettäisiin 1000–1500. Opiskelijamäärät pidettäisiin silti ennallaan.

– OAJ:n tämänhetkisten tietojen valossa kyselyn arvio ylitetään reilusti. Järjestön luottamusmiehiltä saamien tietojen mukaan jo nyt käydyissä ja käynnissä olevissa yt-neuvotteluissa henkilötyövuosia lähtee yli 1600. Suurin osa irtisanotuista on opettajia, OAJ:n kehittämispäällikkö Nina Lahtinen huomauttaa.

Hänen mukaansa henkilöstövähennykset näkyvät suoraan opiskelijoiden arjessa. Ammatillisen koulutuksen reformissa tavoiteltavat yksilölliset opintopolut jäävät OAJ:n mielestä haaveeksi.

– Jos yhdellä opettajalla on vastuullaan yhä enemmän opiskelijoita, opetus ja ohjaus eivät millään voi muuttua aiempaa yksilöllisemmäksi. Ilman opettajia koulutuspaikoilla ei ole merkitystä, Lahtinen sanoo.

Koulutuksen järjestäjillä mahdoton tehtävä

Henkilökulujen lisäksi ammatillisen koulutuksen järjestäjät aikovat nipistää kiinteistömenoista noin 20 miljoonaa euroa vuosina 2016–2018. Investointeja vähennetään vuoteen 2018 mennessä noin 25 miljoonalla eurolla.

– Järjestäjät yrittävät epätoivoisesti keksiä keinoja, jotta opetuksen laatu säilyisi. Tällä aikataululla tehtävä on täysin mahdoton. Tiloista tuskin tulee rahaa riittävän nopeasti, Lahtinen pohtii.

Toimitilojen vähentämistä suunnittelee noin kolmannes kyselyyn vastanneista. Toimitiloja suljettaisiin vuoteen 2020 mennessä noin 130.

– On selvää, että kaikki koulutuksen järjestäjät eivät tule selviytymään leikkauksista. Tietoa siitä, mitkä oppilaitokset eivät pärjää, ei vielä ole. On mahdollista, että syntyy katvealueita, joilla ammatillista koulutusta ei enää ole saatavilla, Lahtinen kiteyttää.

OAJ paiskii viimeiseen asti töitä leikkauksia vastaan

Kesän lopulla OAJ marssi ammatillisen koulutuksen leikkauksia vastaan. Samalla taistelutahdolla järjestö vastustaa edelleen leikkauksia jyrkästi.

Erityisenä huolena on se, että leikkaukset on tarkoitus toteuttaa jo 2017, mutta ammatillisen koulutuksen sisällön uudistava reformi vasta vuotta myöhemmin.

– Emme tiedä ketään, joka kannattaisi esitettyä aikataulua. Ellei leikkauksia siirretä eteenpäin, edes seinistä haettavia säästöjä ei ehditä saamaan vielä vuodelle 2017, Lahtinen tiivistää.

Lakiesitys, joka mahdollistaisi leikkaukset, on tällä hetkellä käsittelyssä eduskunnan sivistysvaliokunnassa. OAJ vie näkemyksensä rahoitusleikkauksista valiokuntaan tiistaina 8. marraskuuta.

Lue myös:

Teksti: Salla Hongisto