Vuoden yliopistolaiseksi taitava verkostoituja

Suomen yliopistoissa rakenteet ryskyvät ja rahaa on entistä vähemmän.  Vuoden 2016 yliopistolaiselle Mirkka Ali-Laurilalla se merkitsee edunvalvonnan ponnistelujen tiivistymistä entisestään.
­– Välillä tuntuu siltä, että junan kulkuun ei voi vaikuttaa, mutta toisinaan saan huomata, että  tekemisilläni on ollut merkitystä: määräaikainen työsopimus on saatu vakinaistettua, väärinkäsitys tai viestintäkatko selvitettyä tai työrauha palautettua.

Näin kuvailee edunvalvontatyötänsä Åbo Akademin suomen kielen lehtori ja pääluottamusmies Mirkka Ali-Laurila, jonka Yliopistojen opetusalan liitto YLL valitsi vuoden 2016 yliopistolaiseksi tänään alkaneilla Yliopistopäivillä Helsingissä.

Ali-Laurila on pitkän linjan yliopistoaktiivi. Hänet tunnetaan Turun yliopistojen henkilöstön ja laajemminkin Varsinais-Suomen opettajien välisenä yhdistävänä voimana.

Palkittu opettaja on kiinnostunut edunvalvonnasta myös kansainvälisesti. Hän on ollut usein aktiivisesti mukana pohjoismaisten yliopistojärjestöjen Nordiskt möte -tapahtumassa.

Koetinkivenä yt-neuvottelut

Pääluottamusmiehen kovimpiin koitoksiin kuuluvat yhteistoimintaneuvottelut, joissa neuvotellaan työpaikkojen säilymisestä, säästökeinoista ja organisaatiouudistusten vaikutuksista työhön. Ali-Laurila on tarmokkaasti ja sitoutuneesti käynyt läpi kahdet yt-neuvottelut Åbo Akademissa.

– Oma varapääluottamusmieheni oli korvaamaton työpari yt-neuvottelujen aikana, jolloin työ on intensiivistä eikä aikaa ole mihinkään ylimääräiseen. Yhdessä puimme turhautumisia ja pääsimme niiden yli. Myös naapuriyliopiston pääluottamusmiehen kanssa terapoimme ja tsemppasimme toisiamme. Toinen luottamusmies voi ulkopuolisena tuoda uuden näkökulman tilanteeseen.

Uusille luottamusmiehille Ali-Laurilalla on yksinkertainen neuvo.
­
–Verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu, sillä yksin on turhan raskasta.

Ali-Laurilasta kasvoi yliopistoväen puolustaja ”puolivahingossa”. Lehtoreiden luottamusmies jäi eläkkeelle eikä hänen paikalleen tuntunut löytyvän halukkaita.

– Ajattelin, ettei tuo nyt varmaan paljoakaan lisätyötä tuo tullessaan. Vähänpä tiesin, sillä tämä pesti on vienyt minut vaativiin tilanteisiin. Pääluottamusmiehenä pitää edustaa kaikkia Akavan ja sen neuvottelujärjestö JUKOn liittoihin kuuluvia ryhmiä, joita Åbo Akademissa on lähes 20.

Ali-Laurila palkittiin tänään alkaneilla Yliopiston opetusalan liitto YLL:n Yliopistopäivillä. Ne järjestetään 18.–19. marraskuuta Helsingissä Akavatalolla. Teemana on ”Sivistysyliopisto hukassa”.

Yliopistojen opetusalan liitto YLL on Opetusalan ammattijärjestö OAJ:hin kuuluva yliopistojen opettajien, tutkijoiden ja asiantuntijatehtävissä toimivien jäsenliitto.

Lue lisää yliopistopäivien uutisia.

teksti: Tiina Tikkanen
kuva: Heikki Pölönen