Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Muutokset kuormittavat – näillä vinkeillä lisää mielekkyyttä työhön

Yliopistojen rakennemuutos ajaa työntekijät yhä tiukemmalle. Yliopisto-opettajasta kuoriutunut työelämän kehittäjä Elina Henttonen kokosi vinkit, jotka auttavat pitämään työn mielekkäänä paineesta huolimatta.
Yliopistolaitos käy läpi massiivista rakennemuutosta. Työntekijöiltä vaaditaan koko ajan enemmän samalla, kun rahoitusta leikataan.
 
Työntekijöiden sopeutumishaasteet ovat suuria, ja tämän on huomannut myös lääkäriasema Diacorin liiketoimintajohtaja Antti Aro.
 
– Vastaanotolla näkyy aiempaa enemmän työntekijöiden hämmennystä, turhautumista ja väsymystä – eli henkistä kuormittuneisuutta. Se on tyypillistä rakennemuutosaloilla, hän täsmentää.
 
Palautua pitää
 
Aro puhuu tänään OAJ:n ja YLL:n Yliopistopäivillä Helsingissä siitä, kuinka tärkeää psyykkinen ja fyysinen palautuminen on terveyden ja työkyvyn kannalta. Palautumiseen jokainen voi opetella erilaisia keinoja.
 
– Elimistömme korjaa itseään palautumisen aikana. Nykyajan kiihkeä rytmi ja ärsykekuormitus vievät helposti huomaamatta ylivireystilaan, joka kuluttaa mieltä ja elimistöä salakavalasti.
 
Yksi merkki riittävästä palautumisesta on se, että työntekijä on motivoitunut ja kokee työnsä mielekkääksi.
 
Yliopistopäivien lauantain toinen puhuja on Valtaamon Elina Henttonen. Hän tarjoaa yliopistomaailman kasvaviin paineisiin ratkaisuksi viittä askelta, joiden avulla ona mahdollista palauttaa työn mielekkyys.
 
Itsensä johtamisen ja venyttämisen sijaan katse suunnataan toimimattomiin työkäytäntöihin. Henttonen on koonnut askeleet yhdessä Kirsi LaPointen kanssa. Molemmat ovat itse entisiä yliopisto-opettajia ja tutkijoita, jotka ovat ottaneet tavoitteekseen työelämän uudistamisen.
 
 
Viisi askelta mielekkääseen työhön
 
1. Pysähdy ja ota etäisyyttä
 
Jos työpaineet ovat tehneet elämästä pelkkää selviytymistä, on aika viheltää peli poikki. Lue kirja, osallistu koulutukseen. Tee ihan mitä vain, kunhan arjen kiire katkeaa hetkellisesti.
 
2. Kirkasta päämäärät
 
Mieti, mikä työssäsi on sinulle itseisarvoisen tärkeää. Miksi teen tätä työtä? Miksi tätä työtä ylipäätään tehdään?
 
Erityisesti yliopistoilla työskentelevillä on usein henkilökohtainen palo tehdä työtään, olipa syy tutkimuksellinen, yhteiskunnallinen tai jokin muu.
 
Useimmiten päämäärää ei tarvitsekaan keksiä, vaan tilaa tehdään sille, jota jo on. Päämäärän voi kirjoittaa itselleen muistiin paperille.
 
3. Tee käytännöistä näkyviä
 
Pohdi, millaisia käytäntöjä työpaikalla on. Mitkä niistä toimivat suhteessa omaan päämäärään? Mitkä eivät? Tätä pohtimassa olisi hyvä olla mukana koko työ- tai tiedeyhteisö.
 
4. Etsi porukassa vaihtoehtoja käytännöille
 
Pohtikaa koko työ- tai tiedeyhteisön voimin, mille yhdessä huonoiksi havaituille käytännöille voisi tehdä jotain ja mitä niille tekisi. Mitään ihmeitä ei tarvitse keksiä, vaan pohtia yhdessä perusasioita.
 
5. Kokeile uutta porukalla
 
Kokeile uutta rohkeasti. Perusta porukassa vaikka lukupiiri tietyn aiheen ympärille tai blogi, jossa voi tuulettaa ajatuksia. Koko yliopistomyllerrystä ei pysty hallitsemaan, mutta pienillä asioilla arkeen voi saada uutta puhtia. Jos kokeilu ei onnistu, voi kokeilla jotain muuta.
 
OAJ:n ja Yliopistojen opetusalan liitto YLL:n yhteistyössä järjestämillä yliopistopäivillä käsitellään ajankohtaisia koulutuspoliittisia ja edunvalvontaan liittyviä asioita. Yliopistopäivät Helsingissä 18.–19.11.2016.
 
Teksti: Salla Hongisto
Kuva: 123RF
null