Avoimuus ja kriittisyys kuuluvat sivistykseen

Paneelissa Outi Alanko-Kahiluoto, Esa Hämäläinen, Sanna Lauslahti, Leena Wahlfors, Seppo Sainio ja Mikaela Nylander.
Yliopistopäivillä kysyttiin, mitä on yliopistosivistys, ja missä se luuraa. Muutosvauhdin pyörteissä henkilöstön kuuleminen ja hyvä johtaminen ovat erityisen tarpeen.

Yliopistot muuttuvat ja niiden täytyy muuttua, mutta muutosprosessit on saatava mahdollisimman läpinäkyviksi.

Tätä vaati OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen OAJ:n ja Yliopistojen opetusalan liitto YLL:n Yliopistopäivillä tänään.

– Liian paljon muutospäätöksiä tehdään kellarikabineteissa piilossa henkilöstöltä ja opiskelijoilta, Luukkainen sanoi.

Pääluottamusmies Erja Kosonen on törmännyt tiedon panttaamiseen, kun hän on yrittänyt saada tietoja Vaasan yliopiston kieltenopetuksen siirtämisestä Jyväskylän yliopistoon.

­– Tästä siirrosta vallitsee täydellinen tietotyhjiö, yliopistonlehtori Kosonen sanoi, ja samaa todisti päätoiminen tuntiopettaja Hannu Niinimäki Vaasan yliopistosta.

Henkilöstön parempia vaikutusmahdollisuuksia peräsi myös päivien paneelissa puhunut kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr). Häntä huolestutti tieto, että yliopiston opettajien ja tutkijoiden työhyvinvointi on heikentynyt yliopistolain voimaantulon jälkeen.

Määräaikaisten työsuhteiden määrä on kasvanut viime vuosina voimakkaasti, ja korkeakoulututkimuksen professori Jussi Välimaan mukaan rekrytoinneista jo noin 70 prosenttia tapahtuu määräaikaisiin tehtäviin.

Välimaan mielestä yliopistoja määritellään liikaa tutkimusprofiilien kautta.

– Yliopistojen ykköstehtävä on opetus, koska se välittää kriittistä tiedon muodostamisen perusteiden ymmärrystä, professori sanoi.

Yliopistot demokratian kehtoja

Yliopistopäivillä kysyttiin, onko sivistysyliopisto hukassa. Olli Luukkainen määritteli yliopistojen sivistystehtäväksi kehittää yhteiskuntaa ja demokratiaa, ei vain tuottaa ihmismateriaa elinkeinoelämän palvelukseen.

Yliopistopäivien paneelissa pohdittiin sivistyksen teemaa. Helsingin yliopiston hallintojohtaja Esa Hämäläinen korosti, että sivistystä rakentavat kaikki Suomen koulutustasot lastentarhasta yliopistoon.

UNIFIn toiminnanjohtaja Leena Wahlforsin mukaan sivistys on hyvän pääomaa, jotakin joka mahdollistaa ihmisten ja erilaisten kulttuurien välisen vuoropuhelun.

Kansanedustaja Sanna Lauslahti (kok) määritteli sivistyksen avarakatseisuudeksi ja kyvyksi nähdä asiat laaja-alaisesti. Lauslahden mukaan yliopiston autoritääriset johtamismallit on aika heittää romukoppaan ja rakentaa luottamukseen perustuvaa johtamista.

Pyyhkeitä yliopistojen johtamistavoille tuli myös YLL:n puheenjohtajalta Seppo Sainiolta.

–­ Ministeriössäkin tunnistetaan jo johtamisongelmat, mutta silti kehitys näyttää jatkuvan huonoon suuntaan, sillä esimerkiksi Itä-Suomen yliopistossa valtaa siirrettiin kollegiaalisilta elimiltä johtajille, Sainio kertoi.

OAJ:n kannattama ajatus vahvoista osaamiskeskuksista sai tukea yliopistopäivien puhujilta. Niiden tarpeen nosti esille muun muassa ylijohtaja Tapio Kosunen.

Kansanedustaja Mikaela Nylanderin (rkp) mukaan Suomesta puuttuu kokonaisvaltainen visio kaikilta koulutusasteilta.

Myös muut panelistit kaipasivat yliopistoille yhteistä näkyä. OAJ esittääkin, että  maahan perustetaan parlamentaarinen koulutusfoorumi kehittämään kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen tulevaisuutta. Sen tulisi tehdä myös kansallinen yli hallituskausien yltävä toimintaohjelma korkeakoulutusjärjestelmän kehittämiseksi

Lue lisää uutisia yliopistopäiviltä.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: Heikki Pölönen