Educan ohjelma julkaistu – teemana koulutuksen tulevaisuus 100-vuotiaassa Suomessa

Kiinnostavatko ”Herra Pisan” avajaissanat, Rajattomien ruotsin tunti, virtuaalitodellisuus opetuksessa tai työhyvinvointi? Educa-messut tarjoavat yli sata ohjelmanumeroa tammikuun 27. ja 28. päivä.
Educan mittava ohjelmatarjonta on nyt selattavissa Messukeskuksen verkkosivuilla. Sivuilla on uudenlainen valikko, josta löytyvät eri lavojen ja osastojen ohjelmat, mukana olevat yritykset ja brändit sekä esimerkiksi osastojen tarjoukset. Ohjelmatarjonnan uusi tekninen sovellus on sama kaikille Messukeskuksen eri messuille.

– Kokonaisuus voi vanhaan ohjelmaan tottuneen silmissä vaikuttaa ensin sekavalta, mutta ensihämmennyksen jälkeen siitä on kätevä räätälöidä omanlaisensa seminaarianti poimimalla erilaisia suosikkeja omalle listalle, Educan ohjelmasta vastaava järjestöasiamies Riitta Silvonen kertoo.

Nyt verkossa julkaistua ohjelmaa voi selata sekä lavakohtaisesti, teemoittain että esiintyjien nimen perusteella. Vuoden vaihteen tienoilla Educa-messujen sivuilla julkaistaan perinteisen käsiohjelman näköispainos.

– Koko ohjelma painetaan myös 13. tammikuuta ilmestyvään Opettaja-lehteen, Silvonen sanoo.

Alussa palkintojenjako ja suuri Pisa-keskustelu

Educan pääohjelma alkaa perjantaiaamuna Isosti yhdessä -haastekampanjan palkintojenjaolla. Palkinnot myönnetään kekseliäistä tavoista, joilla lisätään yhteisöllisyyttä eri koulutusasteilla.

Palkintojenjaon jälkeen päälavalla on paneelikeskustelu, jossa Pisasta, Suomesta koulutuksen kärkimaana ja suomalaisen koulumenestyksen turvaamisesta keskustelevat OECD:n koulutusvertailuista vastaava johtaja Andreas Schleicher ja professori Jouni Välijärvi. Keskustelussa ovat mukana myös opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sekä OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

• Ohjelma löytyy Messukeskuksen Educa-sivuilta.
  • Kohdasta ”Koe” löytyvät ohjelmat eri lavoilla ja osastoilla, kohta ”Löydä” esittelee messuilla mukana ovat yritykset.
  • Isosti yhdessä -haastekampanjaan voi osallistua marraskuun loppuun asti. Lue lisää ja tartu haasteeseen: oaj.fi/isostiyhdessa

Teksti: Airi Vuolle