Iso helpotus: ministeriöltä pysyvä rahoitus OKKA-säätiölle

Opetusministeriö alkaa rahoittaa pysyvästi OKKA-säätiön kestävän kehityksen sertifikaattijärjestelmää.
Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen OKKA-säätiö on hakenut kestävän kehityksen sertifikaattirahaa vuosittain erityisavustuksena. Nyt aikaa vievä hakurumba näyttää helpottavan, koska rahoitus on muuttumassa pysyväksi. Ensi vuonna säätiö saa opetusministeriöltä 60 000 euron rahoituksen, joka on pysyvä myös tulevina vuosina.

– Tämä on meille iso ja helpottava asia. Hienoa, että ministerikin arvostaa kestävän kehityksen eteen tehtävää työtä, OKKA-säätiön johtaja Tuulikki Similä-Lehtinen kiittelee.

Edellytyksiä toimille kestävän kehityksen hyväksi

Ministeriön pysyvä rahoitus on Similä-Lehtisen mukaan merkittävä tunnustus OKKA-säätiön työlle. Kestävän kehityksen sertifioinnin avulla säätiö edistää kouluissa ja oppilaitoksissa kestävän kehityksen toimintaa ja luo sille edellytyksiä.

­– Kestävän kehityksen puolesta toimiminen on kaikkein yhteinen juttu. Siinä on kulttuurinen, sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen ulottuvuus, Similä-Lehtinen sanoo.

Myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen iloitsee siitä, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen sai tärkeän rahoituskuvion käännettyä ratkaisevasti uuteen asentoon.

– Joka vuosi on sydän kylmänä odotettu vuoden lopussa, kuinka rahoituksen kanssa käy. Nyt tulevaisuuden kannalta tärkeän asian kehittäminen tapahtuu vakaalta pohjalta, Luukkainen sanoo.

Rahoituksen eteen on tehty paljon työtä. Similä-Lehtinen kertoo käyneensä viimeksi kesäkuussa yhdessä suunnittelupäällikkö Erkka Lainisen kanssa tapaamassa opetusministeriä tässä asiassa.

Myös OAJ on ollut asiassa aktiivinen. Puheenjohtaja Luukkainen on ottanut kestävän kehityksen sertifikaattirahoituksen esille ministerin kanssa käymissään keskusteluissa.

Kestävän kehityksen sertifikaattia voivat hakea koulut, oppilaitokset ja vapaan sivistystyön toimijat.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: 123RF