Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Luonnontieteiden osaaminen heikentynyt – heikkoja tuettava

Suomalaiskoululaisten osaaminen on edelleen hyvällä tasolla lähes 50 maan TIMSS-tutkimuksessa. Heikkojen tukemiseen on silti satsattava aiempaa enemmän, vaatii OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo.
Neljäsluokkalaiset osaavat luonnontieteitä ja matematiikkaa heikommin kuin vuonna 2011. Tulos käy ilmi tiistaina julkaistussa kansainvälisessä TIMSS-tutkimuksessa.
 
Pisa-tutkimuksessa on aiemmin havaittu vastaava notkahdus nuorten osaamisessa.
 
­– Huolestuttavinta tässä on se, että oppimistulokset eriytyvät jo näin varhain, OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo sanoo.
 
Tulosten lasku vastaa puolta kouluvuotta
 
Tutkimuksessa Suomen keskiarvot putosivat monta pistettä. Esimerkiksi luonnontieteiden osaamisessa Suomi sai vuonna 2011 vielä 570 pistettä, mutta tutkimusvuonna 2015 enää 554 pistettä. Pudotus vastaa noin puolen kouluvuoden oppimäärää. Matematiikassa pudotus oli loivempi.
 
Verrattuna muihin maihin Suomen kansainvälinen sijoitus laski. Luonnontieteissä Suomen sijoitus on jaettu viides aiemman kolmannen sijaan. Edelle kirivät Singapore, Korea, Japani ja Venäjä. Matematiikkassa sijoitus putosi sijalta 8 jaetulle sijalle 13. Kärjessä olivat Singapore, Hongkong, Korea, Taiwan ja Japani.
 
– Suomalaislasten tiedolliset ja taidolliset oppimistulokset ovat edelleen varsin hyvät. Luonnontieteissä sijoituksemme on OECD-maiden joukossa toinen ja matematiikassa myös selvästi yli OECD-maiden keskiarvon, tutkimuksen koordinaattori Jouni Vettenranta Koulutuksen tutkimuslaitokselta lohduttaa.
 
Erot heikkojen ja hyvien välillä kasvussa
 
Koulujen ja alueiden väliset erot eivät juuri ole kasvaneet, mutta erot tyttöjen ja poikien välillä sekä hyvin ja huonosti koulussa pärjäävien välillä sen sijaan kyllä.
 
Esimerkiksi vuonna 2011 sukupuolten välillä ei juuri havaittu eroa luonnontieteiden osaamisessa, ja matematiikassa pojat olivat hieman tyttöjä parempia. Nyt tytöt ovat kiilanneet poikien edelle kautta tutkimuksen.
 
OAJ:n Jaakko Salo muistuttaa, että Suomen vahvuus on aina ollut se, että heikoimmatkin oppilaat pärjäävät kohtalaisesti, huomattavasti paremmin kuin heikot muualla maailmalla.
 
– Pudotus kertoo siitä, ettei koulumme enää pysty tasaamaan erilaisista kotitaustoista tulevien oppilaiden eroja oppimisessa yhtä vahvasti kuin ennen, Salo korostaa. 
 
– On satsattava entistä enemmän heikkojen tukemiseen. Nyt tästä tuesta, kuten perusopetuksesta yleisesti, on vain leikattu. Tarvitaan laadukasta ja vahvaa oppimisen tukea varhaiskasvatuksesta alkaen, Salo täsmentää.
 
Salo odottaa innolla, mutta huolestuneena myös vuoden 2015 Pisa-tuloksia, jotka julkaistaan itsenäisyyspäivänä. Pisa mittaa 15-vuotiaiden osaamista perusopetuksessa. Tällä kertaa Pisan pääkohteena on luonnontieteiden osaaminen.
 
Toimittaja: Salla Hongisto
Kuva: Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
null