Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Työtehtävät leviävät käsiin – mitä Rotimies tekisi?

Educa-messujen Open loungessa keskustellaan muun muassa tällaisesta opetusvelvollisuustyöaikaa kuvaavasta kaaviosta.
Opettajan tehtävät ja työaikakysymykset ovat monimutkainen verkko, jossa ydintehtävän ympärille voi kasvaa yhä uudenlaisia rönsyjä. Muiden ammattikuntien tehtävät ovat tärkeitä, mutta ne eivät kuulu opettajalle, muistuttaa OAJ:n Laura Nurminen.
Maallikon voi olla vaikeaa ymmärtää, mitä kaikkea opettajan työhön kuuluu opettamisen lisäksi. Mutta tärkeintä olisikin, että opettaja tuntisi tehtävänsä ja niiden rajat itse.
 
– Kaikenkattavaa listaa opettajan töistä ei vain voi tehdä. Siksi opettajan työssä pitää korostaa professionaalisuutta. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että opettajat ovat opettamisen ja kasvattamisen ammattilaisia, ja muiden ammattikuntien työt kuuluvat muille ammattilaisille, sanoo OAJ:n työmarkkina-asiamies Laura Nurminen.
 
Myytti hieman ylitunnollisista opettajista on kuitenkin niin sitkeässä, että todennäköisesti asialla on joskus totuuspohjaakin. Jostain päin Suomea on yllätetty opettaja, joka siivoaa koulurakennuksen rännit sinne valuneista lehdistä. Toisaalla on korjattu huonekaluja. Kolmannen työ on alkanut muistuttaa enemmänkin psykologin tai perheterapeutin ammatteja.
 
Nurminen empii, että näin ei ehkä pitäisi kirjoittaa.
 
– No ei se välttämättä kuulostaisi hyvältä. Se voitaisiin lukea niin, että jutussa sinä syyllistäisit opettajia liiasta tunnollisuudesta, ja toisaalta muita ammattikuntia töiden tekemättä jättämisestä. Kummassakin mentäisiin ihan metsään, Nurminen sanoo.
 
Otetaan silti riski. Siksikin, että esimerkiksi kilpailukykysopimuksen mukana tulevat lisätunnit – 24 kappaletta vuodessa – toteutetaan mitä luultavimmin eri puolilla Suomea kovin vaihtelevin tavoin. Toisaalla tunteja suunnataan tarkoituksenmukaisesti, kun jossakin muualla voidaan yrittää keksiä yhä uudenlaisia, ylimääräisiä työtehtäviä.
 
Ydintehtävän on jyrättävä turhuudet
 
Jos työajan riittävyys askarruttaa, yksi keino ratkaista asia on kysyä itseltään: What would Rotimies do?
 
Rotimies on Opettaja-lehdessä seikkaileva sarjakuvahahmo, joka on saanut luonteenpiirteensä OAJ:n Joku Roti -kampanjasta. Siinä on pyritty terävöittämään opettajan ydintehtäviä ja ammatin ykköstavoitetta, siis oppimista, ja karsimaan työhön ilmaantuvia rönsyjä.
 
Nurmisen mukaan Rotimies miettisi kiky-tunteja siitä näkökulmasta, miten ne käytetään parhaiten opettajan työtä palvelevalla tavalla.
 
– Rotimiehen koulussa iso osa näistä tunneista menisi kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, ja erityisesti arviointikeskusteluihin. Ihanteellisessa tilanteessa opettaja voisi käyttää enemmän aikaa ammatillisen pääomansa kehittämiseen. Olisi kuitenkin tosi tärkeää, ettei tälläkään ajalla teetettäisi töitä, jotka opettaja kokee professionsa päätehtävän kannalta turhiksi, Nurminen sanoo.
 
Itsesuojelua Educa-messuilla
 
Opettajan tehtäviin ja työaikakysymyksiin liittyy runsaasti kysymyksiä, kenties yhtä monta kuin on kouluja ja opettajia. Tammikuun lopussa näihin kysymyksiin on mahdollista saada kerralla lukuisia hyviä vastauksia Educa-messuilla.
 
Laura Nurmisen ja OAJ:n neuvottelupäällikön Visa Pohjolan Open lounge -tilassa vetämällä Roti-opettajan itsesuojelukurssilla kaksikko käy läpi muun muassa tämän jutun pääkuvassa näkyvän monimutkaisen tehtäväkaavion osia.
 
– Käymme messuilla dialogia siitä, mitä tähän palettiin kuuluu ja mitä ei. Olemme siinä avoimia myös kysymyksille, Laura kertoo.
 
Työaikakysymyksistä Open loungessa päästään työaikamalleihin, kuten esimerkiksi vuosityöaikaan ja sen tuleviin kokeiluihin myös perusopetuksen puolella. Ohjelmassa on luvassa pohdintaa siitä, miksi työaikajärjestelmää pitäisi muuttaa ja millainen uusi työaikamalli voisi olla.
 
Teksti: Matias Manner
 
Poimintoja OAJ:n järjestämästä ohjelmasta Educa-messujen Open Lounge -osastolla perjantaina 27. tammikuuta:
 
  • Klo 14:30 Roti-opettajan itsesuojelukurssi
Opetusalalla työaika venyy ja paukkuu. Mistä kaikesta maksetaan palkkaa? Mitä kuuluu tehdä ja voiko jotain jättää tekemättä? Miten suojella omaa (työ)aikaa?
 
  • Klo 15: Mikä KIKY?
Miten kilpailukykysopimus vaikuttaa työaikaan ja palkkaan opetusalalla? Tuleeko lisää töitä vai aikaa niiden tekemiseen?
 
  • Klo 15:30: Työaika muuttuu – oletko valmis?
Miksi työaikajärjestelmää pitäisi muuttaa? Miten uusi järjestelmä tukisi muuttunutta työnkuvaa paremmin? Millaisia työaikamallit voisivat olla?
 
Rekisteröidy messuille ja tutustu ohjelmaan!
Rekisteröidy Educaan ja tutustu ohjelmaan! Voit lajitella ohjelmaa tilan tai teeman mukaan klikkaamalla Koe-välilehdelle.
null