Educa: Redan 11 000 förhandsregistrerade

På fredag och lördag ses vi på Educa i Mässcentrum i Helsingfors! Programutbudet är enormt och förhandsintresset stort.
På Educa går startskottet för OAJ:s firande av Finland 100 år. Vi blickar lite tillbaka på inlärning och bildning i vår hundraåriga nation, men framför allt tar vi sikte mot följande sekel.

På tisdagen var antalet förhandregistrerade redan uppe i 11 000. Vi ser också gärna att mässbesökarna registrerar sig i förväg och skriver ut kortet som berättigar till inträdet. Du kan antingen skriva ut det färdigt hemma eller be servicepersonalen skriva ut det vid HELP DESK när du kommer till Mässcentrum. På det här sättet undviks långa köer.

Pisa, partiledardebatt och en historisk ed för lärarna

Riitta Silvonen vid OAJ är planeringsansvarig för Educa-programmet. Hon säger att det garanterat finns intressant program för varje mässbesökare.

– En av höjdpunkterna är på fredag klockan 11.30 – 12.45 då OECD:s ”herr Pisa” Andreas Schleicher deltar i diskussionen om Finlands utbildningsframgångar och Pisa-resultat tillsammans med professor Jouni Välijärvi, minister Sanni Grahn-Laasonen, OAJ:s ordförande Olli Luukkainen och Utbildningsstyrelsens generaldirektör Olli-Pekka Heinonen.

– På lördagen ordnas bland annat en stor partiledardebatt och för första gången i Finlands historia svär vi den nya lärareden, säger Silvonen.

Svenskspråkigt program ordnas under båda dagarna i Hörnan. Det är Finlands Svenska Lärarförbund FSL som håller i trådarna här. Också utställarna ordnar egna program i sina montrar.

Diskussionen fortsätter på Educa!