OPS toi ison muutoksen – opettajan rooli kasvaa ihmisoikeuksien opetuksessa

Vuoroin pinnalle nousevien muotitermien ymmärtäminen ei riitä ihmisoikeuksien opetuksessa. Opettajille uuden opetussuunnitelman edellyttämään ihmisoikeuskasvatukseen on tarjolla tukea, kertoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.
Ihmisoikeudet kiinnittyvät yhä tiiviimmin koulujen arkeen ja opetukseen. Uuden opetussuunnitelman mukaisen ihmisoikeuksien jalkauttamisen koulujen ja opetuksen arkeen tekevät tietenkin opettajat.

– Muutoshan on iso, kun aiemmin vapaaehtoinen ja kunkin opettajan mielenkiinnon kohteiden mukaan toteutunut ihmisoikeuksien opetus on nyt opetussuunnitelmassa. Opettajien rooli nousee yhä keskeisemmäksi, ja siinä mekin haluamme heitä järjestönä tukea, sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

Ihmisoikeudet turvaavat koulunkin arkea

Ihmisoikeudet ovat keskeinen osa uuden opetussuunnitelman arvoperustaa niin ala- ja yläkouluissa kuin lukiossakin.

– Haluaisin, että lapsemme oppivat, että maailman maat ovat sopineet yhteisistä pelisäännöistä myös ihmisten oikeuksien osalta. Nämä kaikille kuuluvat oikeudet pätevät silloinkin, kun jokin valtio ei niitä kunnioita. Samalla pitäisi ymmärtää, kuinka ihmisoikeudet tulevat monesta suunnasta lähelle koulujen arkea ja turvaavat meidän jokaisen elämää myös Suomen perustuslain kautta, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan julkisuudessa voidaan ruotia ajankohtaisia ihmisoikeuskysymyksiä niinkin, että niiden varsinainen laajuus peittyy polttavimpien puheenaiheiden alle.

– Puhumme juuri nyt paljon esimerkiksi vihapuheesta, mutta vähemmän esimerkiksi siitä, kuinka jokaisella on oikeus yhdenvertaisiin terveyspalveluihin, Mattila vertaa.

Verkosta tukea opetukseen

Opettajien innokkuudesta ihmisoikeuskasvatus ei ole Mattilan mukaan jäänyt tähänkään mennessä kiinni.

– Opettajilla on paljon intoa ja meitä onkin huolestuttanut ainoastaan se, miten he venyvät, kun uusi opetussuunnitelma sisältää tällaisia uusia, laajoja kokonaisuuksia.

Tukea on jo olemassa ja lisää on tulossa. Ihmisoikeusliiton muiden järjestöjen kanssa tuottamalla ihmisoikeudet.net-sivustolla on oma osionsa opettajille. Tänä vuonna sivustolle on tulossa lisää opetuksen työkaluja, joita Ihmisoikeusliitto kehittää yhdessä opettajien ja Amnestyn Suomen osaston kanssa.

Ihmisoikeudet esillä myös Educa-messuilla

Ihmisoikeuksiin ja niiden opetukseen pääsee syventymään myös tulevana viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Educa-messuilla, jossa ihmisoikeuskasvatukselle on oma osastonsa.

Perjantaina ihmisoikeuksista puhutaan Ihmisoikeuskeskuksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa, johon osallistuu myös opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen. Ihmisoikeuskasvatuksen omalta osastolta löytyvät Ihmisoikeusliiton lisäksi Amnesty Internationalin Suomen osasto, Ihmisoikeuskeskus sekä Suomen UNICEF.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Susanna Kosonen / Ihmisoikeusliitto

• Educan Visio-lavalla pe 27.1. klo 13.15-14: SINÄ = MINÄ
Mitä opettaja voi tehdä ihmisoikeuksien edistämiseksi vihapuheen ja koulukiusaamisen maailmassa? Ihmisarvon toteutumista turvaavat kansainväliset sopimukset, perusoikeudet ja joukko muuta lainsäädäntöä ja ohjeistusta, OPSit mukaan lukien.
Aiheesta keskustelevat opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, ylitarkastaja Maria Edel (OKM), Ihmisoikeuskeskuksen asiantuntija Kristiina Kouros, opetusneuvos Kristina Kaihari (OPH) ja yliopisto-opettaja Johanna Lampinen (Oulun OKL).

Keskustelu jatkuu Educassa!