Isosti yhdessä -kampanja sykähdytti – katso lista palkituista!

OAJ:n lanseeraama kampanja kiusaamista vastaan huipentui Educassa. Kaksikymmentä parasta ideaa palkittiin messujen avajaisissa perjantaina.
Isosti yhdessä – kukaan ei ole nolla -haasteeseen tarttuivat päiväkodit, koulut ja oppilaitokset ympäri Suomen.

OAJ:n järjestöasiamies Riitta Silvonen kertoo, että palkittuja ei laitettu paremmuusjärjestykseen, vaan yhteisinä kriteereinä olivat sykähdyttävyys, vaikuttavuus ja koskettavuus.

– Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten laajasti ideaan oli haastettu muita, miten idea oli toteutettu ja kuinka hyvin se taipui ”monistettavaksi” muuallekin. Kuvallinen materiaali, videot ja muut vastaavat toivat tietysti lisämaustetta arviointiin.

Palkintoja monelle koulutusasteelle

Hienointa kampanjassa oli Silvosen mielestä se, että palkittujen joukossa olivat edustettuina lähes kaikki koulutusasteet varhaiskasvatuksesta vapaaseen sivistystyöhön.

–­ Raatilaiset saivat kokea saman riemun, joka syntyy siitä, kun aikuiset, lapset ja nuoret tekevät yhdessä asioita, joilla on vaikuttavuutta, Silvonen kehui.

OAJ:n ja vakuutusyhtiö Turvan asiantuntijoista koottu raati sai määräaikaan mennessä yli 50 kuvausta toimintatavoista, joilla toisesta välittämistä oli ryhdytty yhdessä edistämään kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa. Raadissa oli mukana myös kampanjan äiti, luokanopettaja Kati Särmö Seinäjoelta.

– Tärkeimmät teot yhteisyyden, yhteisöllisyyden ja jokaisen yksilön arvon vahvistamiseksi tehdään aina yhteisöissä. Itsenäisyyden juhlavuoden teema, Yhdessä, osuukin ytimeen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen korosti.

Kukaan ei ole nolla

Isosti yhdessä -kampanjalla haluttiin muistuttaa siitä, että kukaan ei ole nolla. Kati Särmön työ koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi laajeni valtakunnalliseksi kampanjaksi, jota tasavallan presidentti Sauli Niinistö lupautui suojelemaan.

Opetusryhmät, luokat ja koulut saivat palkinnoiksi 500 ja 1 000 euron stipendejä, jotka lahjoitti Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva. OAJ lahjoitti kolme Kukaan ei ole nolla -konserttia.

Palkintoja olivat jakamassa opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, vakuutusyhtiö Turvan johtaja Pekka Runsas sekä OAJ.n puheenjohtaja Olli Luukkainen. Tilaisuudessa esiintyi myös viittomakielen rap-artisti Signmark.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Leena Koskela

Kukaan ei ole nolla -palkitut kilpailutyöt

Kilpailutyöt ovat saapumisjärjestyksessä.