OAJ:n Luukkainen: Eriarvoisuuden kasvu pysäytettävä

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii sitovia säädöksiä opetuksen laadun ja koulutuksen tasa-arvoisuuden turvaamiseksi. Suomi on Luukkaisen mukaan valintatilanteessa. Joko luovumme koulutuksellisesta tasa-arvosta tai puutumme kasvavaan eriarvoisuuteen.
– Tuoreimmat Pisa-tulokset olivat hätkähdyttävät, sillä ne osoittivat kiistatta, kuinka oppimistulokset eriytyvät nopeasti. Toisekseen ne todistivat, että paikallisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa lasten ja nuorten oppimistuloksiin. Lisäksi juuri ilmestyneet arviointitulokset osoittavat, että valtaosa koulutuksen järjestäjistä ei täytä edes lain vaatimuksia itsearvioinnista, todellisesta laadunhallinnasta puhumattakaan. Itsearviointi on laajalti pelkkää höttöä, vain sanoja paperilla, vaikka koulutuksen laatuajattelu perustuu juuri sille, Olli Luukkainen sanoo.

– Vanhempien taustan vaikutus on yhä voimistunut, mutta myös alueelliset erot ovat jyrkentyneet selvästi. Vahvat koulutuksen järjestäjät pärjäävät yhä. Ne ovat pääkaupunkiseudun kuntia ja maakuntakeskuksia, joilla on varaa panostaa perusopetuksen järjestämiseen ja opettajien täydennyskoulutukseen, Luukkainen muistuttaa.

Eriarvioisuuden kasvu ei Luukkaisen mukaan koske kuitenkaan pelkästään perusopetusta, vaan se alkaa jo varhaiskasvatuksesta. Osa kunnista on rajannut osallistumisoikeutta ja heikentänyt lasten ja henkilöstön välistä suhdelukua. Samoin esimerkiksi ammatillisen koulutuksen leikkaukset vaarantavat kymmenien tuhansien nuorten opintomenestyksen.

– Heikosti opinnoissaan menestyviä nuoria on yhä enemmän. Yhä useampi nuori ei saavuta jatko-opintoihin vaadittavaa osaamista. Esimerkiksi joka viides 20–24-vuotias nuori mies on työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Tämä on jo hyvin suuri uhka työelämästä syrjäytymiseksi, Luukkainen jyrähtää.

Puoluejohtajat tiukassa tentissä

Lauantaina kello 11.30–13 on Educa-messuilla puoluejohtajien suuri koulutuskeskustelu. Juontajat, toimittaja Tuomas Enbuske ja koulutusjohtaja Heljä Misukka peräävät puoluejohtajilta, kuinka opetuksen laatu ja oppimisen turvallisuus voidaan taata kaikissa kunnissa.

– Kevään kuntavaalit ovat kaikkien aikojen sivistysvaalit, sillä koulutus ja kasvatus on kuntien selvästi tärkein tehtävä, kun sote-palvelut siirtyvät maakunnille. Kuntapäättäjät ratkaisevat, tingitäänkö opetuksen määrä minimiin vai kehitetäänkö koulutusta pitkäjänteisesti. Erot eri kuntien välillä ovat liian suuret. Tähän on puututtava kiristämällä lainsäädäntöä. Esimerkiksi perusopetuksen laatukriteereistä on tehtävä sitovia. Myös lukiokoulutukseen on saatava sitovat laatukriteerit.

– Samalla on hyvä pohtia, tarvitaanko omaa kunnallista päätöksentekoa esimerkiksi niihin 58 kuntaan, joissa on enää vain yksi koulu, Luukkainen kysyy.

Lauantain koulutuskeskustelun osallistujat ovat puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo, kok., puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Rinne, sd., puoluesihteeri Jouni Ovaska, kesk., eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho, ps., puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Niinistö, vihr., puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson, vas., varapuheenjohtaja, Silja Borgarsdóttir Sandelin, r., ja 2. varapuheenjohtaja Sauli Ahvenjärvi, kd.

Educassa vierailee lauantaiaamuna 160 kuntavaaliehdokasta OAJ:n kutsusta. Ehdokkaat keskustelevat kuntien koulutuspolitiikan näkymistä, muuttuvasta kuntapäättäjien roolista sekä paikallistason yhteistyöstä paikallisten päättäjien ja OAJ:n alue- ja paikallisyhdistysten kesken.

Suurta koulutuskeskustelua voi seurata paikan päällä Messukeskuksessa tai suorana OAJ:n Facebook-sivulta (facebook.com/oajry).