Digitaidoistaan palkittu opettaja: Koulut ovat murrosvaiheessa

Luokanopettaja ja tuutori Mari Orkola kruunattiin Suomen digiosaavimmaksi opettajaksi Educassa perjantaina.
Monipuolisuus on Mari Orkolan mielestä yksi tärkeimmistä avainsanoista digikeskustelussa. Saman asian voi opettaa eri tavoilla. On lapsia, jotka oppivat joka tapauksessa, opettajan menetelmistä huolimatta, mutta yksipuolisuus tappaa innon ja luovuuden. Saman tekee liiallinen opettajajohtoisuus ja lapsen oppimis- ja oivalluskyvyn aliarvioiminen.

Orkolan ohje on selvä: Oppilaan pitää antaa etsiä, kokeilla, löytää, epäonnistua. Se on ainoa tie saada heistä omatoimisia, oppimista rakastavia, hyvän itsetunnon omaavia ihmisiä.

– Teknologia antaa tähän välineitä kirjojen, vihkotyön, konkretian ja keskustelun ohella. Liikkuva kuva, ääni, interaktiivisuus, tiedonhaun sujuvuus ja yksilölliset tehtävät elävöittävät oppimista ja antavat mahdollisuuden lähestyä opittavia asioita omista mielenkiinnon kohteista käsin.

Suomalaisissa kouluissa eletään Orkolan mukaan nyt murrosvaihetta, jossa lapset saavat helposti yksipuolista opetusta. Digiä on joko liikaa tai sitä ei ole lainkaan.

– Ihannetilanne olisi se, että työtavat olisivat monipuoliset ja erilaiset laitteet ja sähköiset materiaalit olisivat työkaluja kaikkien muiden työkalujen ohella.

Orkolan mielestä hallituksen päätös kouluttaa 2500 tutoropettajaa on hieno juttu. Hän toivoo, että nyt kyettäisiin auttamaan nimenomaan niitä opettajia, jotka eivät osaa pyytää apua.

– Moni opettaja on joutunut loikkaamaan tuntemattomaan ilman, että on koskaan ehtinyt ymmärtää perusasioita.

Mari Orkola opettaa peruskoulun toista luokkaa Seminaarin koulussa Hämeenlinnassa. Hän on myös kaupungin alueellinen tvt-opettaja.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Leena Koskela

Educa täyttää Messukeskuksen koulutuksen ja kasvatuksen uusilla tuulilla!
  • Tutustu Educan ohjelmaan ja rekisteröidy messuille: educamessut.fi
  • Lue lisää uutisia Educa-messuista: oaj.fi/educa2017