Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Rehtorin työ on haastavaa ja usein yksinäistä – viestintä avainasemassa

Helsingin Vesalan peruskoulun rehtorit Juha Juvonen ja Jani Puurula – Kysymys ja vastausvaihtoehdot laittoivat todella pohtimaan, Jani Puurula kiitteli.
Kouluarjen täytyy pyöriä, oli tilanne mikä hyvänsä. Miten se onnistuu? Kuutisenkymmentä rehtoria pohti Educan perjantaissa konkreettisia selviytymiskeinoja arjen vaikeiden päätösten tueksi.
Viestintä. Siitä on huolehdittava niin median, huoltajien, oppilaiden kuin omankin organisaation suuntaan. Näin pohtivat Helsingin Vesalan peruskoulun rehtorit Juha Juvonen ja Jani Puurula.
 
Ja itse asiassa samalla lailla ajatteli suurin osa perjantaiseen Rehtorin kanslia -tilaisuuteen tulleista rehtoreista, kun kyse on vaikeiden johtamistilanteiden ratkaisemisesta.
 
– Monien asioiden ristipaineessa omasta jaksamisesta on pidettävä huolta. Jos se menee, miten sitä voisi enää huolehtia muistakaan, Juvonen pohti.
 
Rehtorit vastasivat kysymykseen, mitkä ovat heidän mielestään parhaita keinoja säilyttää toimintakyky ja hallinnan tunne, kun tekee vaikeaksi kokemiaan johtopäätöksiä.
 
Vastaukset siirtyivät sovelluksen välityksellä palvelimeen ja sieltä salin suurelle näytölle. Siitä omia ideoita ja kollegoiden ideoita pääsi vertailemaan. Lopputuloksesta syntyi rankinglista parhaista ideoista – kuten viestinnästä.
 
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)
Kaisa Isotalo ja Riikka Lindroos laittoivat rehtorien Educan käyntiin.
 
 
Paljon nivottavaa
 
Kriisit. Se tunne, ettei oppilaan tilanteelle pysty tekemään juuri mitään, henkilöstöristiriidat, muutosjohtaminen tai vaikkapa yllättävä remontti homeongelman edessä.
 
Tällaiset ovat esimerkkejä rehtorien vaikeaksi kokemista päätösprosesseista, joita Seinäjoen lyseon rehtori Kaisa Isotalo on tutkinut väitöksessään. Isotalo oli myös se, joka sai esitelmänsä yhteydessä rehtoriyleisön miettimään ratkaisuja vaikeisiin tilanteisiin.
 
Kaikkia vaikeita tilanteita yhdisti yksi ja sama tunne: suru.
 
– Kun kriisi tulee, se satuttaa. Suru on tunteena silti hoitava. Syyllisyyteen ja häpeään homma kaatuu. Päätösten takana on voitava seistä, Isotalo kuvasi rehtorin työtä tutkimuksensa perusteella.
 
Tarvitaan pedagogista synkronointia, eli kaiken nivomista yhteen.
 
– Rehtorin tekemät päätökset vaativat arvojohtamista, eettisten dilemmojen ratkomista. Koulun työaika asettaa päätöksille rajansa. Koulun täytyy rullata, oli tilanne mikä tahansa. Aina tietoa ei ole riittävästi, on käytettävä myös intuitiota, Isotalo puhui.
 
Tutkimuksen valossa joskus tämä synkronointi saattaa tuntua rehtorista mahdottomalta.
 
 
Eteenpäin, sanoi reksi
 
Rehtori on usein vaikeiden aiheiden kanssa yksin, sillä päivittäistä tukea muilta rehtoreilta ei välttämättä ole saatavilla. Moni seurasi Isotalon esitystä liikuttuneena.
 
Haasteista huolimatta rehtorin työssä on vahva imunsa, muistutti Reksin kanslian avannut Suomen Rehtorit ry Suren puheenjohtaja Riikka Lindroos.
 
– Joskus itsensä tuntee hyvinkin kädettömäksi. Joskus jonkun pienen piirustus koulun seinällä tuo hyvän olon, hän kiteytti.
 
Rehtorit eivät jääneet Educassakaan vellomaan vaikeuksiin. Reksin kanslian jälkeen rehtorit suuntasivat SURECoach-pajoihin, joissa tarjolla oli mentorointia arjen pyörittämisen tueksi. Myöhemmin iltapäivästä Sure vielä kokousti yhteisistä asioistaan.
 
Sure julkaisee päivän aikana pohdittuja käytäntöjä vaikeiksi koettujen päätösten tueksi messujen jälkeen omissa kanavissaan.
 
 
 
 
Teksti: Salla Hongisto
Kuvat: Annika Rauhala
 
Educa-messut Helsingissä 27.-28.1.2017
  • Tutustu Educa-messujen ohjelmaan ja rekisteröidy messuille: educamessut.fi
  • Lue lisää Educa-uutisia: oaj.fi/educa2017
  • Seuraa myös somessa: #educa2017
null