OECD:n Schleicherin vinkki opettajille: Jakakaa tietotaitonne!

Educa-messujen avajaisluennolla palattiin joulukuussa julkaistuihin PISA-tuloksiin. Satoja kuulijoita kokoontui kuulemaan keskustelua, jossa Suomen keskeisimpien koulutusvaikuttajien seurana oli itse ”Mr. Pisa”, OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher.
Vaikka Suomen PISA-tuloksissa nähtiin kokonaisuutena lievää laskua, muutos ei Schleicherin mukaan ole mitenkään dramaattinen.

– Maailmalla ollaan yhä äärimmäisen kiinnostuneita Suomen koulutusjärjestelmästä. Eikä siis pelkästään saavutuksistanne oppimistuloksissa, vaan nimenomaan siitä, miten ne tehdään.

Puheenvuorossaan Schleicher esitteli kolmioita, joista opettajien professionalismi koostuu. Kolmion kärjet ovat opettajan osaaminen, pedagoginen autonomia sekä opettajien välinen yhteistyön kulttuuri. Eri maiden kolmiot ovat kallellaan eri suuntiin.

Suomen opettajille Schleicherin puheesta löytyi ainakin yksi kokoava vinkki: yhteistyön lisääminen.

– Suomalaisilla opettajilla on korkea osaaminen ja autonomia, eli he voivat suunnitella työtään itsenäisesti. Sen sijaan yhteistyön kulttuuri on Suomessa heikompi kuin monissa maissa, ja siihen kyllä rohkaisisin käyttämään vieläkin enemmän energiaa.

Yhteistyö osaksi toimintakulttuuria

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen tarttui heti ajatukseen opettajien välisen yhteistyön lisäämisestä. Tällainen yhteistyö olisi Heinosen mukaan osaamisen, innovaatioiden ja oivallusten jakamista opettajien kesken.

– Eikä sen tule olla mitään epävirallisia keskusteluja opettajien välillä, vaan yhteistyöstä pitäisi luoda osa aitoa toimintakulttuuria, niin koulutasolla kuin koulujen välilläkin.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen muistutti, että yksi jo käyntiin lähtevä yhteistyön lisäämisen tapa on tutor-opettajien malli, johon on lähtenyt mukaan 80 prosenttia kunnista.

– Se tarkoittaa toisilta oppimista ja osaamisen vahvistamisen tuomista arkeen, ministeri sanoi.

Heinosen mukaan pitäisi nähdä, että toistaiseksi Suomessa on lopulta melko vähän ohjauskeinoja koulutuksen perusturvan varmistamiseksi, niin rahoituksellisesti kuin lainsäädännössäkin. OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mielestä ohjaamisen tekee vaikeaksi sekin, ettei kaikissa kunnissa riitä rahkeet peruskoulun kehittämiseen.

– Eli kaikkialla ei ole eväitä tarjota tasa-arvoisia lähtökohtia tähän maailmaan.

Luukkainen: Koulutuksen arvo keskusteluun

Luukkaisen mukaan Suomessa ollaan oltu niin tyytyväisiä koulutuksen huipputuloksiin, että työn tekeminen ja panostukset koulutukseen ovat unohtuneet. Luukkainen toivoo vilkkaampaa keskustelua koulutuksen arvosta.

– Meidän pitää saada yhteiskunnassa viritettyä uudelleen keskustelu siitä, että tämä on tärkeää. On kiinnitettävä huomiota näihin trendeihin, joista PISA- ja muut tutkimukset meille kertovat, mutta samalla kuunnella opettajia. Väittäisin, että opettajilla on hyvää tietoa siitä, mitä on tehtävä.

Luukkaisen mukaan kentän viesti siitä, että opettajien aika kuluu vääriin asioihin, tulisi ottaa vakavasti.

– Pitäisi siis kuunnella, mitä he siellä tunneilla tekevät. Suuri osa ajasta menee muuhun kuin opetukseen. Väitän, että sillä on yhteys näihin trendeihin, kun heikoille ei ole tukea ja huippuoppilaatkin kärsivät tilanteesta.

Myös opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen vaati yhteistä näkemystä siitä, mitä tulevaisuuden peruskoululta halutaan.

­– Periaatteessa se ei ole vaikeaa, sillä me kaikki haluamme tasa-arvoisen peruskoulun ja myös korkeat oppimistulokset.

– Meidän pitää saada yhteiskunnassa uudelleen viritettyä keskustelu siitä, että tämä on tärkeää. On kiinnitettävä huomiota näihin trendeihin, joista PISA- ja muut tutkimukset meille kertovat, mutta samalla kuunnella opettajia. Väittäisin, että opettajilla on hyvää tietoa siitä, mitä on tehtävä.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Leena Koskela

• Tutustu Educa-messujen ohjelmaan ja rekisteröidy messuille osoitteessa educamessut.com
  • Lue lisää Educa-uutisia: oaj.fi/educa2017