Aulis Pitkälä: sivistysjohtajat rakentamaan sivistyskuntia!

Opetushallituksen entisen pääjohtajan mielestä nyt on viimeistään aika herätä miettimään, mitä kunnissa tapahtuu sote-uudistuksen jälkeen.
Espoon sivistystoimenjohtaja Aulis Pitkälä haastaa kollegansa muista kunnista aktiivisesti mukaan sivistyskunnan rakentamiseen.

– Jos sivistystoimenjohtajat eivät nyt tee mitään, rehtorien kädet ovat melko sidotut. Opettajiakin pitäisi voimaannuttaa mukaan, Pitkälä miettii.

Sivistys ei saa hukkua soteen

Viime vuonna viisivuotiskautensa Opetushallituksen pääjohtajana päättänyt Pitkälä puhui Educa-messuilla Sivistyksen sivuhuoneessa. OAJ haastatteli häntä myös puhelimitse.

Sivistyskunta-ajatus pohjautuu sote- ja maakuntauudistukseen. Kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnilta maakuntien hallinnoitavaksi, kuntien hoidettavaksi jäävät sivistys-, kasvatus- ja koulutuspalvelut. Pitkälä arvelee, että samalla myös rahoitus vähenee.

– Näiden palvelujen kohtalosta pitäisi puhua viimeistään nyt jokaisessa kunnassa – itse asiassa myös jokaisessa koulussa. Muuten palvelujen kohtalo jää keskushallinnon päätettäväksi. Aikaa tehdä suunnitelmat on pari vuotta ennen kuin sote astuu voimaan, Pitkälä lataa.

Kehityssuunnitelmat tarvitaan Pitkälästä niin kunta-, koulu- kuin opettajatasolle. Toistaiseksi kunnissa on hänen mielestään oltu vaihtelevasti hereillä.

– Sivistys ei saa hukkua sote- ja kasvupuheeseen, hän korostaa.

Sivistyskunta kuuluu myös OAJ:n kuntavaalitavoitteisiin. Keskustelu aiheesta jatkuu Educassa lauantaina. Silloin Visio-lavalle nousevat puoluejohtajat, joita toimittaja Tuomas Enbuske ja OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka haastavat pohtimaan, miten tulevaisuudessa varmistetaan kasvatuksen ja koulutuksen laatu.

Haasteita pitkä lista

Educassa Pitkälä puhui muun muassa koulutuksen haasteista, kuten massiivisista leikkauksista erityisesti ammatillisessa koulutuksessa, koulutuksen alueellisista eroista ja oppimistulosten heikentymisestä.

– Miten kehitetään kouluja, opettamista ja opettajuutta, jos koko ajan leikataan, hän kysyy.

Hän on myös aiemmin puhunut koulutusleikkauksista tuhon tienä.

Sivistyksen suunta -palkinto tuli syksyllä

Lokakuussa Pitkälän puurtaminen koulutuskentällä palkittiin Sivistyksen suunta -palkinnolla. Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat, eli Opsia, jakavat palkinnon vuosittain kuntien sivistystoimen edistämisestä ja kehittämisestä vaikuttavalle visionäärille.

Palkinnon jakajat kiittelivät Pitkälää siitä, että hän on antanut Opetushallituksen pääjohtajana kunnille hyvät eväät vastata siihen, miten edetä juuri sote-uudistuksessa. Pitkälän pääjohtajakaudella esimerkiksi kuntien opetustoimen ja Opetushallituksen yhteistyö on vahvistunut.

Viime vuonna hänestä tehtiin myös Opsia ry:n kunniapuheenjohtaja. Vuoden 2017 alussa hän palasi Espoon sivistystoimenjohtajaksi viemään Espoota kohti sotea.

Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Leena Koskela