Educa huipentui opettajan valaan –  katso video!

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja opettaja Suvi Louhema vannoivat valan Arno Kotron johdolla.
Tarkoin varjeltu salaisuus, Comeniuksen vala, julkistettiin komeasti Educassa lauantaina. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja äidinkielen opettaja Suvi Louhema olivat ensimmäiset valan vannojat. Sen jälkeen myös runsaslukuinen yleisö pääsi vannomaan.
Opettajien vala painottaa oikeudenmukaisuutta, kaikkien yhtäläistä ihmisarvoa ja kasvurauhaa.

Valassa opettajat lupaavat pyrkiä aina toimimaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti ja edistämään oppilaiden ja opiskelijoiden kehitystä niin, että jokainen voi kasvaa taipumustensa ja lahjojensa mukaiseen täyteen ihmisyyteen. He lupaavat puolustaa oppilaiden ja opiskelijoiden kasvurauhaa poliittisia ja taloudellisia hyötymispyrkimyksiä vastaan.

Opettajien eettinen ohjenuora

Opettajien valan on laatinut Opetusalan eettisen neuvottelukunta. Vala on nimetty 1600-luvulla vaikuttaneen kasvatusfilosofi Johan Comeniuksen mukaan.

Neuvottelukunnan puheenjohtaja, filosofian, psykologian ja elämänkatsomustiedon opettaja ja kirjailija Arno Kotro kertoo, että vala on eettinen ohjenuora, jolla ei ole juridista velvoitetta. Se on rinnastettavissa lääkärien Hippokrateen tai insinöörien Arkhimedeen valaan.

Henkistä selkänojaa

Opetusalan eettinen neuvottelukunta toivoo, että opettajankouluttajat ottavat valan käyttöönsä esimerkiksi uusien opettajien valmistumisen yhteydessä. Vala on tarkoitettu kaikille opettajille varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

Kotro uskoo, että Comeniuksen vala kirkastaa opettajan ammatti-identiteettiä ja toimii samalla vastapainona kovalle talouspuheelle. Se on tarkoitettu opettajan tueksi muistuttamaan ammattietiikan tärkeydestä.

– Vala antaa henkistä selkänojaa vastustaa vaikkapa sellaisia taloudellisia pyrkimyksiä, jotka vaikeuttavat opetuksen sivistystehtävää. Se palauttaa mieleen, että koulu ei saisi olla puhtaasti elinkeinoelämän tai talouden ohjauksessa, vaan sen tarkoitus on kasvattaa sivistyneitä, moraalisia ja tasapainoisia ihmisiä.

Valan vannoi myös opetusalan Nobel-voittaja

Ensimmäisten joukossa Comeniuksen valan vannoi palestiinalaisopettaja Hanan al Hroub, joka palkittiin viime vuonna opetusalan Nobeliksi kutsutulla Global Teacher Prize -palkinnolla. Al Hroub piti tilaisuuden päätteeksi puheen, jossa hän korosti opettajien merkitystä tulevaisuuden rakentajina.

– Vien tämän valan myös kotimaahani, ja levitän sitä siellä, al Hroub lupasi.

Videolla Comeniuksen valaa lukee Arno Kotro:

Neuvottelukunta edistää keskustelua ammattietiikasta

Opetusalan eettinen neuvottelukunta toimii itsenäisesti ja riippumattomasti. Se kokoontuu tarvittaessa ottamaan kantaa opetusalalla esiin tuleviin eettisiin kysymyksiin ja edistää keskustelua opettajan ammattietiikasta. OAJ maksaa toiminnan kulut.

Kotron lisäksi neuvottelukuntaan kuuluvat Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja, teologi ja tietokirjailija Jaakko Heinimäki, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi, Svenska social- och kommunalhögskolan rehtori, Helsingin yliopiston sosiaalityön- ja perhetutkimuksen ja Sibelius Akatemian musiikkikasvatuksen dosentti, lasten psykoterapeutti Mirjam Kalland sekä Helsingin yliopiston sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa. Sihteerinä toimii erityisasiantuntija Lauri Kurvonen OAJ:stä.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Leena Koskela

Lue lisää Comeniuksen valasta

Educa-messut Helsingissä 27.-28.1.2017
  • Tutustu Educa-messujen ohjelmaan ja rekisteröidy messuille: educamessut.fi.
  • Lue lisää Educa-uutisia: oaj.fi/educa2017
  • Seuraa myös somessa: #educa2017