Puoluejohtajat: Koulutus ja kasvatus kuntien ykköstehtäviä

Kaikki puoluejohtajat lupasivat edistää varhaiskasvatuksen maksuttomuutta.
Jos puoluejohtajia on uskominen, koulutuksen tasa-arvo, sisäilmaongelmien korjaaminen ja maksuton varhaiskasvatus etenevät tulevalla valtuustokaudella.
Educan kuntavaalikeskustelu veti Messukeskuksen suurimman salin tupaten täyteen väkeä kuulemaan puolueiden johtajien kantoja koulutuskysymyksiin.

Kokoomuksen puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Petteri Orpo myönsi heti kättelyssä, että opettajayleisön eteen asteleminen hieman jännitti.

– Tiedän, että moni on hämmentynyt ja huoli koulutusleikkauksista painaa. Samalla minulle oli tosi tärkeätä tulla tänne keskustelemaan, koska koulutus on suomalaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuuden sydän ja ydin myöskin jatkossa. Valtiovarainministerinä näen valitettavasti sen surkean tilanteen, missä julkinen talous vieläkin on, Orpo sanoi.

Orpon toive, ettei keskustelussa jäätäisi ”jurnutukseen siitä kuka säästi” ei täysin toteutunut, sillä leikkaukset – niin nykyisen hallituksen kuin edellisenkin – kyllä kuuluivat äänenpainoissa. Orpon mukaan nykyisessä taloustilanteessa on mietittävä, miten asioita tehdään paremmin, eli käytännössä vähemmällä rahalla.

– Mutta esimerkiksi peruskoulun uudistaminen, jota hallitus nyt tekee, jäi näiltä muilta täällä olevilta tekemättä aivan liian kauan.

Leikkaukset puhuttivat yhä

Keskustelua OAJ:n koulutusjohtajan Heljä Misukan kanssa juontanut Tuomas Enbuske tivasi myös opposition Antti Rinteeltä (sd), Ville Niinistöltä (vihr) ja Li Anderssonilta (vas), onko koulutusleikkauksista syyttely reilua, jos itse leikkasi samalla mitalla edellisessä hallituksessa.

Rinne myönsi, että aiemmatkin leikkaukset olivat virhe, josta ei voi olla ylpeä. Andersson ja Niinistö pitivät edellisen hallituksen lähtökohtia hyvin erilaisena, minkä lisäksi ennen vaaleja annetut koulutuslupaukset olivat heistä jo räikeää äänestäjien pettämistä.

– Me totesimme puoluekokouksessa, että nyt on leikattu jo liikaa. Muut seurasivat perässä, ja lopulta kokoomus ja keskusta pettivät lupauksensa, Niinistö totesi.

Li Andersson puolestaan syytti nykyhallitusta siitä, että se on jatkanut leikkauslinjaa, vaikka edellisen hallituksen virheet oli jo sisäistetty.

– Nyt näemme, kuinka esimerkiksi ammatillisen koulutuksen lähiopetusmäärät ovat hälyttävällä tasolla. Suurin ongelma on silti se, että pitkällä tähtäimellä nämä leikkaukset syövät meidän kilpailukykyämme, Andersson sanoi.

Maksuton varhaiskasvatus sai täyden kannatuksen

Puoluejohtajat vakuuttivat opettajayleisön edessä sisäistäneensä, että koulutuksen ja kasvatuksen rooli kunnissa kasvaa sote-uudistuksen jälkeen, eli näillä näkymin vuoden 2019 alusta. Useammankin keskustelijan mukaan jokseenkin hallitsemattomien sote-kustannusten poistuminen voi jopa kirkastaa kuntien suunnitelmallisuutta koulutuksen järjestämisessä.

Kaikki puolueiden keskustelijat liputtivat yksimielisesti yli kolmevuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen puolesta pidemmällä aikavälillä. Tällaisenaan asiassa näkyisi muutos OAJ:n syksyllä tekemään kyselyyn, jossa aivan kaikki puolueet eivät pitäneet asiaa yhtä tärkeänä.

OAJ:n kuntavaalitavoitteet saivat muutenkin sellaista tukea keskustelijoilta, että ainakin juontaja Enbuske epäili yleisöllä ja areenalla olevan vaikutusta asiaan.

Antti Rinne vaati, että aikuiskoulutus on saatava tasolle, jossa Suomella on kyky vastata alati muuttuvaan elinkeinorakenteeseen. Kun Rinne kysyi monisatapäiseltä yleisöltä, kuinka moni työskentelee sisäilmaongelmista kärsivässä koulussa, kätensä näytti nostavan noin puolet yleisöstä.

– Meille keskeistä on lähikouluperiaate ja palvelujen säilyminen lähellä. Opettajat eivät myöskään voi työskennellä tiloissa, jotka ovat suorastaan myrkyllisiä, Sampo Terho (ps) sanoi ja korosti puolueensa tavoitteista muun muassa kiusaamiseen puuttumista.

Kärjet hiottu, keskustelu käyntiin

Li Anderssonin mukaan hänen puoleensa tärkein tavoite on eriarvoistumiskehityksen pysäyttäminen, ja kunnissa sen eteen riittää tehtävää.

– Se tarkoittaa päätöksiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ryhmäkoosta erityisesti kunnissa ja alueilla, joissa on enemmän erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Se on täydennyskoulutuksen mahdollisuuksia ja esimerkiksi koulushoppailuun puuttumista myös kaavoituksen kautta, Andersson sanoi.

Ville Niinistön mukaan vihreiden vaalikampanjassa korostetaan, kuinka ne kunnat, jotka panostavat lapsiin, menestyvät myös muutoin.

– Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus löytää se oma juttu ja saada tukea erityistarpeisiin. Oppimispolkujen pitää olla myös joustavia, ettei kukaan joudu umpikujaan, Niinistö totesi.

Orpon mukaan kokoomus aikoo puhua vaaleissa ”mahdollisuuksien tasa-arvosta”, joka kattaa niin koulutuksen kuin harrastuksetkin. Keskustalle kampanjakärki koulutuksen osalta on terve ja turvallinen lähikoulu.

– Suuri asia olisi saada suomalaiset nyt puhumaan koulutuksesta, Jouni Ovaska (kesk.) sanoi ja muistutti viime vaalien 58 prosentin äänestysaktiivisuudesta.

Ruotsalaista kansanpuoluetta paneelissa edusti Silja Borgarsdottir Sandelin  ja kristillisdemokraatteja Sauli Ahvenjärvi

Koko keskustelun voi katsoa myös jälkikäteen OAJ:n Facebook-sivuilla.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Leena Koskela