Singapore päihitti Suomen Pisassa, miksi? Andreas Schleicher analysoi

OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher analysoi Educa-messuilla viimeisimpiä Pisa-tuloksia.
Singapore oli viimeisimmän Pisa-testin ykkönen. OECD:n koulutusjohtaja analysoi Educassa syitä sille sekä Suomen pudotukselle. Katso video!

Onko Suomi koulutuksen kärkimaa? Mitä voimme oppia Pisa-tuloksista? Kuinka Suomen koulutusmenestys turvataan tulevaisuudessa? Näihin kysymyksiin haettiin vastauksia tammikuun lopussa Educa-messuilla.

OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher ja Suomen Pisa-koordinaattori Jouni Välijärvi antoivat Educassa täydelle salille tiukan katsauksen koulutusvertailuun ja siihen, mitä Pisa kertoo Suomen koulutusjärjestelmän vahvuuksista ja heikkouksista.

Schleicher muistutti, että hyvät opettajat ovat edelleen Suomen vahvuus. Esimerkiksi Japanista tai Singaporesta Suomi voisi kuitenkin ottaa mallia opettajien ajankäytössä. Siellä opettajat voivat Schleicherin mukaan käyttää paljon enemmän aikaa esimerkiksi yhteistyöhön toisten opettajien kanssa, oppituntien suunnitteluun sekä keskusteluihin oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Schleicher kannustikin suomalaisopettajia esimerkiksi jakamaan tietotaitoaan nykyistä enemmän.

Schleicherin ja Välijärven puheita kommentoivat opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sekä OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen. Keskustelun juonsi Saku Tuominen.

Educaa uutisissa ja videoilla