Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Visio työn alla – osaamiskeskittymissä korkeakoulutuksen tulevaisuus?

Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö kaipaa korkeakoulujärjestelmään radikaaleja muutoksia. Onko osaamiskeskittymissä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulevaisuus?
Osaamiskeskittymät. Ne opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen nostaa yhdeksi esimerkiksi siitä, miten korkeakoulutus Suomessa voitaisiin tulevaisuudessa järjestää.
 
– Hyvin rahoitetuissa vahvoissa yksiköissä voidaan taata kansainvälisestikin korkea tutkimuksen ja opetuksen laatu, Lehikoinen korostaa.
 
Sen tarkemmin hän ei mene osaamiskeskittymien tai ylipäätään korkeakoulutuksen tulevaisuuden rakenteisiin. Niitä pohditaan opetusministeriön maaliskuussa käynnistämässä visiotyössä.
 
Visioinnin tarkoitus on luoda tulevaisuuskuva laadukkaasta, vaikuttavasta ja kansainvälisesti kilpailukykyisestä korkeakoulujärjestelmästä. Esimerkiksi se on ratkaistava, kuinka monta korkeakoulua Suomessa on jatkossa ja miten opetus järjestetään.
 
– Nyt puhutaan siitä näkökulmasta, millaista osaamista tulevaisuuden Suomessa tarvitaan. Toivon, että kehittämisessä ei tyydytä vain nykyisten palikoiden uudelleen järjestelyyn, Lehikoinen täsmentää.
 
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen suhde on varmasti yksi keskeisistä kysymyksistä, Lehikoinen arvioi.
 
Osaamiskeskittymät OAJ:n mieleen
 
OAJ:n näkemyksen mukaan ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyö on enemmän kuin suotavaa, mutta ne on syytä pitää jatkossakin erillisinä korkeakoululaitoksina.
 
– Näin nykyinen korkeakoulujärjestelmä vahvistuisi ja tiivistyisi sen sijaan, että korkeakouluja ravisteltaisiin joka puolella Suomea erilaisilla laatua uhkaavilla omistusjärjestelyillä, OAJ:n erityisasiantuntija Lena Hillebrandt sanoo.
 
OAJ:n mielestä uudistustyön aikataulu on tiivis, sillä syyskuussa pitäisi olla valmista. Lehikoinen vakuuttaa, että aika riittää.
 
– Työtä ei aloiteta tyhjältä pohjalta. Työelämän kehittymisestä, Suomen tieteen tilasta ja innovaatiojärjestelmästä on tehty valtavasti tutkimusta ja arviointeja. Visiotyössä pitäisi tästä kaikesta päästä analyysin kautta synteesiin, eli järjestää jo olemassa oleva tieto, hän sanoo.
 
”Koulutus ylläpitää demokratiaa”
 
Korkeakoulujen tulevaisuus on esillä myös OAJ:n Korkeakoulupäivässä 24. maaliskuuta. Siellä Anita Lehikoinen nostaa puheessaan esiin korkeakoulujen yhteiskunnallisen merkityksen sivistyksen edistäjinä.
 
– Koulutuksen ja tutkimuksen vahva asema ylläpitää demokratiaa, hän kiteyttää.
 
Korkeakoulupäivässä katseen tulevaisuuden kääntävät muiden muassa myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja Sitran johtava asiantuntija Teppo Turkki. Korkeakoulutuksen uusia rakenteita avaavat hankejohtaja Päivi Myllykangas Tampere3:sta ja koulutusjohtaja Heljä Misukka OAJ:stä.
 
Päivässä käsitellään myös korkeakoulutyön moninaista arkea, työaikaa ja palkkausta sekä korkeakoulutuksen työelämäyhteyksiä.
 
OAJ:n korkeakoulupäivä 24.3. Itä-Pasilan Akavatalossa.
Korkeakoulupäivän kaikki uutiset löytyvät nettisivulta oaj.fi/korkeakoulupaiva.
Somessa tunnuksena on #kkpäivä.
Seuraa päivää myös Periscopessa (@oajry).
 
Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Katarina Koch, opetus- ja kulttuuriministeriö
null