OAJ lähelläsi: Opettajaryhmät pitävät yhtä Kanta-Hämeessä

OAJ:n Kanta-Hämeen alueyhdistyksessä uskotaan, että oman ja kollegojen asioiden ajamiseen voi ottaa mallia myös muilta opettajaryhmiltä. Kynnys alueyhdistyksen toimintaan halutaan pitää matalana, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Kurkela.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Nyt vuorossa on OAJ Kanta-Hämeen puheenjohtaja Kirsi Kurkela.

1. Alueemme on erityinen, koska meillä kaikki opettajat puhaltavat yhteen hiileen. Olemme jo alueyhdistyksen perustamisesta (2006) alkaen korostaneet yhteistä opettajuutta. Toimimme työryhmäperiaatteella, koulutusasteiden mukaiset jaokset eivät ole meille itseisarvo.

2. Juuri nyt meillä Kanta-Hämeessä ykköspuheenaihe on varhaiskasvatuslain henki ja se, kuinka muun muassa varhaiskasvatussuunnitelma toteutetaan. Toisen asteen rahoituksen leikkausten vaikutukset mietityttävät myös opiskelijapaikkojen osalta, sillä niitä leikattiin Kanta-Hämeessä radikaalisti. Alueen nuorille löytyy opiskelupaikka peruskoulun jälkeen, mutta vakavampi kysymys on se, löytyykö aikuisille uudelleen- ja täydennyskoulutuspaikkoja. Kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa on yyteet päällä ja pääluottamusmiehet ovat täystyöllistettyjä.

3. Yksi parhaista onnistumisistamme on ollut mediasuhteiden luonti. Järjestämämme mediabrunssi oli menestys. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeri on kotoisin alueeltamme ja siksikin helposti lähestyttävissä ja hän kutsui meidät ministeriöönkin. Lisäksi teemme erityisen toimivaa esimiestyötä, joka nostettiin alueellamme keskiöön jo oikeastaan OAJ:n aloittamaa kampanjaa aiemmin. Maailman opettajien päivä sekä vuosikokous onnistuivat hyvin, ja väkeä oli paljon paikalla.

4. Jäsenen kannalta viime aikojen parasta kehitystä meillä on ollut edunvalvontatiedon systemaattinen kerääminen ja siitä tiedottaminen, esimerkiksi palkkausjärjestelmän osalta. Olemme myös pystyneet nostamaan esiin epäkohtia, kuten puutteet lastentarhanopettajien työn vaativuuden arvioinnissa, ja saattaneet nämä jäsenten tietoon. OAJ:ltä saadaan hyviä reunaehtoja, jotka tulevat riittävän ajoissa. Siitä kiitos kuuluu OAJ:n järjestöasiamiehelle Kaj Raiskiolle.

5. Huolestuttavaa kehitystä ovat tietenkin opettajien irtisanomiset, määräaikaisuudet ja ylipäänsä työmäärän väheneminen. Ammatillisten opettajien lisäksi myös erityisesti vapaan sivistystyön tuntiopettajien kohtelu ja työn riittävyys askarruttavat meitä. Yksi nouseva paikallinen huoli on se, mitä ammattikorkeakoulullemme (HAMK) käy, nyt kun Lahden ammattikorkeakoulu tähyilee Lappeenrannan tekniseen yliopistoon, ja Laurea pääkaupunkiseudulle.

6. Lähitulevaisuudelta odotamme innostuneena kuntavaaleja, ja siis sitä, että alueillemme saataisiin koulutus-, kasvatus- ja sivistysasioita ymmärtäviä päättäjiä. Jatkossa haluamme myös saada mukaan toimintaan lisää aktiivitoimijoita ja lisätä kiinnostusta edunvalvontaan. Se tarkoittaa edunvalvonnan ja järjestötyön tekemistä näkyväksi.

7. Meitä on helppo lähestyä, ja autamme kaikkia jäseniä ilolla. Jos emme tiedä jotain, selvitämme. Tyhmiä kysymyksiä ole! Kuuntelemme palautetta, jota voi antaa esimerkiksi yhteydenottolomakkeen tai Facebook-sivujemme kautta.

8. Korostamme sitäkin, että jokainen jäsen on edunvalvoja. Kun paikallisen toiminnan kautta saa tietoa, osaa hoitaa omia ja kollegojen asioita työpaikalla. Muiden oppilaitosten tai koulutusasteiden opettajien asioiden tuntemus voi auttaa omallakin kohdalla.

9. Elämme sellaisia aikoja, että nyt kaikkien olisi oltava hereillä ja tuotava kuulumisensa luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen tai kenen tahansa aluetoimijan tietoon. Siksikin toivotan kaikki tervetulleeksi kokouksiimme ja seuraamaan sivujamme. Myös minuun voi olla suoraan yhteydessä, koska osaan opastaa jäsenen oikealle luukulle.

10. Olemme kaikkien opettajien asialla, kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Alueyhdistyksen kokouksiinkin kannattaa reippaasti lähteä. Ei meillä osallistuminen tarkoita automaattisesti aikaa vieviä tehtäviä yhdistyksessä tai sen hallituksessa, vaan sellaiset sovitaan ja valmistellaan etukäteen. Kannattaa hypätä joukon jatkoksi!

Seuraa OAJ Kanta-Hämeen toimintaa
Facebook: OAJ Kanta-Häme

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:
OAJ lähelläsi: Pohjois-Savo
OAJ lähelläsi: Pirkanmaa