Blogi: Järkeä ja malttia fuusioihin

Ammatillisen korkeakoulutuksen eli ammattikorkeakoulun uskoisi olevan alueelle yhtä merkityksellinen ellei jopa merkityksellisempi kuin yliopisto. Viime päivinä on saanut lukea hämmentäviä riemunkiljahduksia siitä, että alueelle saadaan yliopisto, mutta ei siitä, että alueella on jo toimiva korkeakoulu – ammattikorkeakoulu tai -kouluja. Tällaiseen törmäsin esimerkiksi Lahdessa.
Tutustuin taannoin Norjan korkeakoulujärjestelmään, missä yhden ja saman lain tiimoilta toimijoina ovat sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut. Kummallakin järjestelmällä on Bolognan mukainen tutkintojärjestelmä, ja näiden kahden välinen yhteistyö kaikissa tutkintotasojen vaiheissa näytti olevan sopuisaa ja antoisaa myös työelämän kanssa.

Onnistuisiko tällainen korkeakoulujen välinen kunnioitus ja luottamus sekä yhteiskunnan ja poliittisten päättäjien tuki ja tunnustus vihdoin myös Suomessa? Onko meillä yhteiskuntana menetettävää vai voitettavaa? Veikkaan jälkimmäistä. Mutta miten päästään hyvään ratkaisuun?

Askeleita luottamuksen suuntaan on jo otettu. Maamme taloudellinen tilanne ajaa kuitenkin muun muassa omistajia käyttämään tilannetta myös takaporttina kokeilla korkeakoulutuksen ja tutkintorakenteiden rajoja.

Mielikuvitus, luovuus ja kokeilukulttuuri ovat ihailtavia, mutta korkeakoulutus on palvelua, jolla ei voi leikitellä miten huvittaa. Lait on tehty siksi, että ne suojaavat ja selkeyttävät toimintaa ja lisäksi ne antavat myös mahdollisuuden kehittyä. Monia haaveita korkeakoulujen toiminnasta ja yhteisistä palveluista voi toteuttaa jo nykylakien rajoissa, jos vain halutaan.

Korkeakoulut ovat antaneet laatu- ja koulutuslupauksensa opiskelijoille ja työelämälle, ja näitä lupauksia omistajien, hallitusten ja korkeakouluyhteisöjen on vaalittava.

OAJ odottaa ministerin käynnistämältä visiotyöltä paljon. OAJ osallistuu työhön myös itse muun muassa osallistamalla jäsenistöään ja kertomalla työstä aktiivisesti jäsenkunnalle, luomalla syksyn visiotyölleen jatkoa, jatkamalla keskusteluja eri sidosryhmien kanssa ja järjestämällä järjestön jäsenille ja yliopisto- ja amk-toimijoille mahdollisuuksia kohdata. Yksi tällainen tapaamisen hetki on perjantaina Korkeakoulupäivä 2017 -tilaisuudessa.

Korkeakoulupäivään odotetaan 130:tä toimijaa korkeakoulukentältä ja lisäksi median edustajia. Tilaisuus leviää myös laajemmalle Periscope-lähetyksen avulla. Lisäksi pyydämme osallistujia ottamaan kantaa sekä OAJ:n omaan että ministeriön visiointityöhön. Olemme varanneet osallistujille mahdollisuuden näkyä ja kuulua myös korkeakoulupäivän jälkeen. Kerromme jäsenkuntamme näkemykset laajalti myös muille.

Korkeakoulumme ovat kansainvälisiä ja taloudellisesti vahvoja itsenäisiä toimijoita ja niitä johdetaan ammattimaisesti. Haluamme OAJ:ssä rakentaa ehyeen ja pitkäjänteiseen kehityskulkuun sitoutuneen korkeakoululaitoksen. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tehtävänä on uusintaa yhteiskuntaamme. Niiden sivistystehtävä on vahva ja lisäksi ne pitävät yllä tietovarantoa. Ne tuottavat myös taloudellista vaurautta muun muassa edistämällä innovaatiotoimintaa.

Elinvoimaisen kunnan ja kaupungin strategiaan kytkeytyvät yhä vahvemmin ammattikorkeakoulut ja yliopistot, mutta myös näiden yhteistyö lukion ja ammatillisen koulutuksen, yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Alueilla tehdään hyvää työtä osaamiskeskittymien, innovaatioekosysteemien ja tietoyhteisöjen suuntaan. Lisää tästä  kuntavaaliblogissa.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen suhde on yksi tulevista keskeisistä kehityskuluista maassamme. Korkeakoulutiemme näyttää olevan jo vahvasti viitoitettu: tien päässä ovat vahvat huippututkimusta tavoittelevat yliopistot, rohkeat ja nopeasti uudistukseen vastaavat ammattikorkeakoulut sekä osaamista kokoavat korkeakoulukonsernit. Kokonaisuuden työtä ohjaa toiminnallisuus ja rakenteiden tarpeellisuus, jossa sallimme erilaisia rakenteita, mutta tunnistamme kaksi järjestelmää ja niiden hyvyydet. Visiotyön tuloksena saamme toivottavasti raamit kansalliselle korkeakoulutuksellemme ja sen kehittämiselle.

Ps. Sekä Englanti että Norja lähettävät terveisiä amkien ja yliopistojen fuusioitumista pohtiville: Harkitkaa tarkkaan. Kaikesta ei tarvitse ottaa oppia.

Jospa tehtäisiin jotain omaa ja poimittaisiin mukaan hyvät elementit. Toivottavasti ministerikin odottaa visiotyössä paljon myös sidosryhmiltään.

Tutustu erilaisiin alueellisiin osaamiskeskittymämalleihin:
Kuopion Savilahteen syntyy kolmen koulutusasteen ainutlaatuinen kampus ja uudenlainen oppimisympäristö.
Suomen suurin rakennusalan koulutuskeskittymä, Tampere3-hanke
Pääkaupunkiseudun kolme korkeakoulua Metropolia, Laurea ja Haaga-Helia edistävät yhteistoimin opiskelijaliikkuvuutta ja yrittäjyyskoulutusta.

Hannele Louhelainen
Erityisasiantuntija OAJ

OAJ:n korkeakoulupäivä 24.3. Itä-Pasilan Akavatalossa.
Korkeakoulupäivän kaikki uutiset löytyvät nettisivulta oaj.fi/korkeakoulupaiva.
Somessa tunnuksena on #kkpäivä.
Seuraa päivää myös Periscopessa (@oajry).