Vastaa ja vaikuta: kysely varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle

Ministeriö on käynnistänyt valtakunnallisen selvitystyön varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöstä. Kyselyyn voi vastata 19. huhtikuuta mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen tarkoituksena on täydentää opetus- ja kulttuuriministeriön tietopohjaa muun muassa henkilöstön työtehtävistä, taustakoulutuksesta, työskentelykielistä, työvuosien määrästä, työsuhteen luonteesta, sukupuolijakaumasta, eläköitymisestä, alanvaihtosuunnitelmista ja täydennyskoulutuksesta. Vastaamiseen kuluu aikaa 10–15 minuuttia.

OAJ:n erityisasiantuntija Auli Setälä toivoo, että mahdollisimman moni ehtisi vastata kyselyyn. Tietoja kaivataan niin lastentarhanopettajilta, erityislastentarhanopettajilta, esiopetuksen opettajilta kuin päiväkodinjohtajiltakin.

– Tiedon saaminen opettajilta ja johtajilta on tärkeää, sillä toistaiseksi se on ollut puutteellista. Vastausten avulla voidaan esimerkiksi saada tietoa lastentarhanopettajien täydennyskoulutukseen pääsystä ja tarpeista. Lisäksi voidaan päätellä, koulutetaanko yliopistoissa alalle tarpeeksi osaajia, Setälä sanoo.

Kyselyyn voi vastata 19. huhtikuuta mennessä.
Suomenkielinen kysely täällä
Ruotsinkielinen kysely täällä