Kavallussyytteen käsittely alkoi käräjäoikeudessa

Lastentarhanopettajaliiton varoja epäillään kavalletun vuosina 2013-2016 lähes 235 000 euroa. Teosta syytetään OAJ:n entistä, eläkkeelle siirtynyttä työntekijää, jonka työtehtävänä oli LTOL:n taloudenhoito ja kirjanpito.
Asia ilmeni LTOL:n vuoden 2017 talousarvion laadinnan yhteydessä alkusyksyllä 2016, minkä jälkeen se annettiin poliisin tutkittavaksi. Poliisi suoritti viime syksynä tapauksen esitutkinnan, josta se eteni syyteharkintaan.

Rikosnimikkeinä syytteessä ovat törkeä kavallus ja törkeä kirjanpitorikos. Syytetyn omaisuus on asetettu vakuustakavarikkoon.

Asiasta luettiin syytteet ja esitettiin vahingonkorvausvaatimukset tänään Helsingin käräjäoikeudessa.

Uutista täydennetty 27.4. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi entisen taloudenhoitajan törkeästä kavalluksesta ja törkeästä kirjanpitorikoksesta 1 vuoden ja 8 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja 80 tunnin yhdyskuntapalvelurangaistukseen. Tuomittu oli tunnustanut syyllisyytensä. Hän joutuu korvaamaan kavallussumman 235 000 euroa korkoineen ja kuluineen Lastentarhanopettajaliitolle.

Kuva: 123RF