OAJ lähelläsi: Rullaavan arjen puolesta

OAJ Kainuun puheenjohtaja Teija Jääskeläinen haluaa puuttua mahdollisiin ongelmiin ennakoivasti niin, että opettajien arki rullaa. Alueyhdistys tukee jatkuvasti alueen paikallisyhdistysten, luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen työskentelyä.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Kainuun puheenjohtaja Teija Jääskeläinen.

1. Ajankohtainen teema Kainuussa juuri nyt ovat toisen ja korkea-asteen koulutuksen tiivistämiskuviot. Erityisesti ammatillisen koulutuksen reformi aiheuttaa tällä hetkellä ahdinkoa jäsenillemme. Kainuun ammattiopistossa on juuri aloitettu mittavat yt-neuvottelut, ja opettajat ovat todella kovilla. Korkea-asteen puolella on koko ajan olemassa huoli siitä, miten korkeakoulu-uudistus vaikuttaa Kajaanin ammattikorkeakouluun, joka on alueen ainoa korkeakoulu. Kainuun elinehto on jonkinmuotoisen korkeakoulutuksen säilyminen maakunnassa.

2. Yritämme alueellisella ja paikallisella tasolla pehmentää valtakunnallisten päätösten hankalia vaikutuksia. OAJ tarjoaa jäsenille luottamusmiespalvelut, työttömyyskassan palvelut sekä tietoa ja tukea myös monessa muussa muodossa. Tavoitteenamme on, että työolot niin lapsilla ja nuorilla kuin opettajillakin säilyisivät alueellamme hyvinä kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Toivomme, että toiminnallamme saamme edistettyä kaikkien työniloa ja työssäjaksamista.

3. Kuntien yhteistyö koulutuksessa on alueellamme tiivistä. Alueyhdistys on ajan tasalla kuntien kuulumisista ja tukee paikallisyhdistyksiä reagoimaan, jos esimerkiksi perusopetuksen tai lukion ops-uudistus tai kiky aiheuttaa kysymyksiä tai ongelmia. Sama koskee varhaiskasvatusta.

4. Alueellamme toimii työsuojeluverkosto, jossa työsuojeluvaltuutetut ja pääluottamusmiehet tapaavat toisiaan säännöllisesti. Tavallinen jäsen hyötyy tästä niin, että tieto kulkee ja toiminnassa voidaan aina hyödyntää uusinta tietoa koko alueelta.

5. Olemme onnistuneet luomaan työnantajapuoleen hyvät ja välittömät suhteet. Yhteistyö on luontevaa. Arki sujuu ja pystymme toimimaan ennakoivasti, ei niinkään keskittyen katastrofien selvittämiseen. Myös päättäjiin vaikuttaminen sujuu Kainuussa usein luontevasti ja välittömästi. Kainuussa on paljon pieniä kuntia, joissa on helppoa lähestyä päättäjiä ja keskustelemaan pääsee arjen keskelläkin.

6. Yksittäinen jäsen ei välttämättä aina huomaa alueyhdistyksen tekemää työtä selvästi, koska se tapahtuu taustalla ja mahdollisiin ongelmiin pyritään puuttumaan ennakoivasti. Alueyhdistyksen työ näkyy siinä, että arki rullaa. Alueyhdistys tukee jatkuvasti alueen paikallisyhdistysten, luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen työskentelyä.

7. Tulevaisuudessa seuraamme mielenkiinnolla, mihin suuntaan Kainuun päättäjät lähtevät viemään maakuntamme. Läpi meni paljon uusia valtuutettuja, joista monet ovat koulutusmyönteisiä. On kuitenkin vielä aikaista sanoa, miten vaalitulos vaikuttaa koulutukseen. Suosittelen päättäjille OAJ:n Reittiopasta kuntapäättäjille, jonka pääsee lukemaan tästä.

8. Vaalien alla Kajaanin paikallisyhdistys järjesti mielestämme erittäin onnistuneen tempauksen, kun se kutsui kuntavaaliehdokkaita kouluihin ja päiväkoteihin vierailuille. Ehdokkailtakin tuli siitä hyvää palautetta. Heistä kokemus oli hyvin mieleenpainuva, kun pääsi näkemään, millaista koulujen ja päiväkotien arki on. Myös muissa paikallisyhdistyksissä tehtiin hyvää vaikuttamistyötä.

9. Järjestötoimintaan osallistuminen Kainuussa kannattaa, koska tietoisuus ja vaikuttaminen omaan työhön liittyviin asioihin lisääntyy. Toimijajoukkomme on mukavaa ja innostunutta. Toivomme jäseniltämme vinkkejä toiminnan kehittämiseen. Uudet toimijat tuovat aina myös uusia tuulia, ja niitä tarvitaan jokaiseen yhdistykseen!

10. Terveisiä jäsenillemme: Yhteistyössä on voimaa, ja se me täällä Kainuussa osataan! Tervetuloa mukaan!

Seuraa OAJ Kainuun toimintaa: oajkainuu.net
Facebook: OAJ Kainuu
Työpaikkojen ilmoitustaulut
OAJ Kainuu nyt -tiedote

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:

OAJ lähelläsi: Kymenlaakso
OAJ lähelläsi: Pohjois-Pohjanmaa