Tavoitteena roima palkankorotus

Kuntaministeri Anu Vehviläinen ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tapasivat OAJ:n valtuuston kokouksessa torstaina.
Oletko valtuutettuna valmis työtaistelutoimiin? Onko kenttä valmis työtaistelutoimiin? Puheenjohtaja Olli Luukkainen vaati kevätvaltuuston avauspuheessaan opetus-, kasvatus- ja tutkimusaloille satojen eurojen korotusta peruspalkkoihin.
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ei usko, että neuvottelupöydissä löytyy sellaisia ratkaisuja, jotka johtavat opetus-, kasvatus- ja tutkimusalojen palkkojen riittävään korjaantumiseen. Siksi koulutetut ryhmät saattavat joutua tehostamaan vaatimuksiaan työtaistelutoimin lähivuosien palkkaneuvotteluissa.

– Kenelläkään maisteritason tutkinnon suorittaneella ei lähtöpalkka saisi olla alle 3000 euroa. Tarvitsemme palkkaohjelman, jolla pystymme korottamaan opetus-, kasvatus- ja tutkimusalojen palkkoja. Meidän tulee tavoitella satojen eurojen korotusta peruspalkkoihin. Oleellista on, että palkkakehitys ei ole lähellekään oikeassa suhteessa lisääntyvään työmäärään ja työn vaativuuteen.

Palkkapoliittisten tavoitteiden lisäksi Luukkainen tähdensi koulutuksen tuoman sivistyspääoman merkitystä.

– Koulutuksen tarkoitus ei ole vain tuottaa osaavaa henkilömateriaa työmarkkinoille. Koulutus tuo myös yksilöllistä ja yhteiskunnallista pääomaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Opettajilla valtava merkitys

Uudistus- ja kuntaministeri Anu Vehviläinen saapui valtuuston avajaisiin suoraan valtioneuvoston istunnosta ja toi näin ihan konkreettisesti valtiovallan tervehdyksen valtuutetuille. Myös kuntaministeri painottaa kunnan uutta sivistysroolia vuonna 2019 voimaan tulevan maakuntauudistuksen jälkeen.

– Kunnan lakisääteiset tehtävät tulevat olemaan varhaiskasvatus, perusopetus ja lukiokoulutus. Mutta tärkeää on myös laajempi sivistyksellinen merkitys mukaan lukien kirjasto, vapaa-aika ja liikunta. Sivistys ja inhimillisyys ovat kansakunnan keskeisimpiä arvoja, siksi opettajilla ja kouluilla on valtava merkitys.

Vehviläinen on kuitenkin huolissaan siitä, että kaikilla kunnilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia olla sivistyskunta. Siksi hän muistuttaa kesäkuun alussa aloittavia uusia kuntavaltuutettuja, että nämä huolehtisivat kunnollisen kuntastrategian valmistelusta.

– Toivon, että valtuutetut käyttävät kuntalaisilta saamaansa valtaa eivätkä päästä konsultteja kuntastrategioiden tekijöiksi.

Ei kuntien pakkoliitoksia

Ammatillisia opettajia edustava valtuutettu Lauri Hietalahti pahoitteli kuntaministerille, että säästöjen ja leikkausten seurauksena köysi koulutuksen kaulan ympärillä kiristyy. Hietalahti kysyi, tuleeko tilanne yhä pahenemaan, koska tavoitteena on leikata tällä hallituskaudella yhteensä miljardi kuntamenoista.

– 400 miljoonaa euron edestä olemme jo löytäneet säästettävää. Puuttuvista miljoonista haemme ratkaisuja yhdessä kuntien kanssa. Keinoja ovat muun muassa tilaohjelma, jolla valtiovalta neuvoo kuntia esimerkiksi rakennushankkeissa. Säästöjä haetaan myös digikuntakokeilulla sekä muuttamalla toimintatapoja taloudellisemmiksi, Vehviläinen vastasi.

Ysiläinen Timo Kettunen halusi tietää kuntaministerin näkemyksen siitä, millainen kuntarakenne on kymmenen vuoden kuluttua. Vehviläinen ei kuitenkaan halunnut kuntien tulevaa määrää arvioida.

– Kun menopaine tulee siirtymään maakunnille, isoja säästöjä ei kuntaliitoksilla saada aikaan. Liitosten tulee kuitenkin säilyä yhtenä vaihtoehtona, mutta niihin ei saa pakottaa, Vehviläinen linjasi.

Kuntaministeri Anu Vehviläisen haastattelu julkaistiin Opettaja-lehdessä 5.5.2017.

Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Jarkko Mikkonen