OAJ lähelläsi: Päijät-Hämeessä loistavaa joukkoa

Roti-tabseja akuuttiin talkoohenkeen ja Roti-juomaa opettajan oikeuksien huomaamiseen. Päijät-Hämeen alueyhdistys tekee vaikuttamistyötä iloisella otteella yhteisen opettajuuden hengessä.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Päijät-Hämeen puheenjohtaja Heli Pohjonen.

1. Päijät-Häme on maantieteellisesti tiivis alue, ja etäisyydet ovat kohtuullisia. Tämä helpottaa yhteisten tapaamisten järjestämistä. Kokoonnumme useimmiten Lahdessa.
Keväällä esimerkiksi OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos ja Kuntatyönantajien neuvottelupäällikkö Hannu Freund olivat keskustelemassa jäsentemme kanssa työaika-asioista. Osallistujat olivat lähettäneet parivaljakolle kysymyksiä etukäteen, ja kaikki paikalla olleet saivat tuhdin tietopaketin. Tilaisuus oli mukavan vuorovaikutteinen.

2. Järjestämme kaikille opettajaryhmille jäsenkoulutuksia yhteisen opettajuuden hengesssä. Esimerkiksi edunvalvontakoulutuksissamme on usein ensin kaikille yhteinen ruokailu ja aloitusluento, ja sen jälkeen kukin opettajaryhmä jatkaa omien asioiden parissa. Näin ajankäyttö on järkevää. Tapaamisissa on aina tarjolla sekä hyvää ruokaa että hyvää asiaa.

3. Lukuvuoden School’s out -tapahtumassa sporttiravintola Seipäässä meitä oli iso joukko koolla juhlimassa lauantaina päättäjäisten jälkeen. Ammatilliset opettajat pitivät omat etkonsa jo perjantaina. Silloin toimistollamme Lahdessa oli tarjolla syötävää ja juotavaa, ja musiikista huolehti Päivi ja The Moonstones -bändi.
Etkoilla palkittiin Päijät-Hämeen vuoden ammatillinen opettaja, hoitotyön opettaja Päivi Ivanoff-Lahtela Lahden ammattikorkeakoulusta. Vuoden ammatillinen opettaja valittiin nyt toista kertaa, valinnan tarkoituksena on nostaa ammatillisten opettajien työtä esille.

4. Alueyhdistyksen kymmenvuotissynttäreitä aiomme juhlia 6. lokakuuta. Silloin jäsenet ovat tervetulleita Katu-clubille, jossa esiintyvät Liitutaulu-Tyynet ja Konsta Hietanen& Vox undercover -bilebändi. Odotamme paikalle satoja jäseniä.
Edellisenä päivänä eli Maailman opettajien päivänä järjestämme vaikuttajatilaisuuden, jonne kutsumme esimiehiä, sivistystoimenjohtajia sekä ammattikorkeakoulun ja Salpauksen johtoa.

5. Edunvalvonta-asioissa huolta aiheuttaa erityisesti ammatillisten opettajien tilanne. Yt-neuvotteluja on käyty Salpauksessa ja Lahden ammattikorkeakoulussa. Nyt yt-neuvottelujen tulokset alkavat konkretisoitua ja näkyä opettajuuden arjessa. Niukkenevat resurssit ja kuntien  talodellinen tilanne huolestuttavat.

6. Yhdistyksen aktiiveille järjestämme koulutusta myös yhteistyössä Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueyhdistysten kanssa. Lokakuussa koulutamme yhdistysten talousasioista vastaavia aktiiveja yhdessä Kanta-Hämeen ja Uudenmaan alueyhdistysten kanssa.

7. Eläketietoiskut ja työhyvinvointitilaisuudet ovat suosittuja jäsenten keskuudessa. Yksittäisistä koulutuksista puhe-judo on ollut pidetty. Se opastaa opettajia toimimaan haastavissa tilanteissa niin, että tilanne saadaan ratkaistua pelkän puheen avulla. Uusien opettajien upeat-koulutus ja kokeneiden opettajien kope-koulutus ovat myös keränneet hyvin osallistujia.

8. Kuntavaalivaikuttamisemme onnistui hyvin. Vaalien jälkeen postitimme opettajataustaisille ja Opetuksen puolustaja -testin läpäiseille valtuutetuille OAJ:n Reittioppaan ja muuta materiaalia.

9. Myös Roti-kampanjointimme oli iloista ja onnistunutta. Meillä oli jaossa muun muassa hedelmäkarkkeja eli Roti-tabseja, joista oli apua "akuuttiin talkoohenkeen". Roti-juomapullomme kyljessä luki: "Oikeutesi ope huomaa, ota tästä Roti-juomaa".

10. Kun liityt jäseneksi, pääset loistavaan joukkoon! Alueyhdistyksemme jakaa nimittäin heijastimia, joissa lukee OAJ Päijät-Häme – loistavaa joukkoa.

Verkkosivut: oajpaijathame.fi

OAJ on lähellä jäseniään
OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:
OAJ lähelläsi: Uusimaa
OAJ lähelläsi Etelä-Karjala