OAJ lähelläsi: Satakunta valmiina vaikuttamaan Suomi Areenassa

Pori on Suomi Areenan aikaan yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskipiste, jossa on oltava, sanoo OAJ Satakunnan puheenjohtaja Arja Laulainen. Hän kannustaa muitakin oaj:läisiä mukaan areenaan.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Satakunnan puheenjohtaja Arja Laulainen.

1. Satakunnassa tavoite on selkeä: edunvalvonnan tehostaminen. Tämän toteuttamiseksi suunnitteilla on erityisesti järjestörakenteen keventäminen useassa paikallisyhdistyksessä. Alueyhdistys neuvoo ja ohjaa tätä prosessia.

2. Yhdistyksellä on työläs, mutta onnistunut kevät takana. Kevään kuntavaaleissa saimme koulutusteemat hyvin esille, ja useassa alueemme kunnassa koulutusta puolustava ehdokas sai hyvin ääniä.

3. Helppoa ei kuitenkaan aina ollut. Viime vuoden aikana Raumalla, Ulvilassa ja Porissa haettiin tuntuvia säästöjä henkilöstömenoissa ja päädyttiin jopa lomautuksiin. Toivottavasti lomautushässäkästä on alueellamme otettu opiksi ja emme joudu kokemaan vastaavaa.

4. Olemme todella ylpeitä mahdollisuudestamme jälleen ”isännöidä” kymmenen alueyhdistyksen delegaatiota Suomi Areenassa heinäkuisessa Porissa. Läsnäolo on erittäin tärkeää, sillä tuolloin Pori on hetken suomalaisen yhteiskunnallisen keskustelun ja vaikuttamisen polttopiste. Siellä oaj:läiset voivat tavata muiden muassa alueidensa kansanedustajia ja ministereitä.

5. OAJ Satakunta on jo useana kesänä ollut aktiivisesti mukana järjestämässä OAJ:n ja Porin sivistystoimen yhteistä koulutuskeskustelua. Tämän vuoden Suomi Areena -keskustelu Kantaako koulutus, katoaako satavuotinen sivistys? järjestetään tiistaina 11. heinäkuuta klo 11.45–13. Lisäksi alueemme aktiivit tekevät myös "kesätöitä" OAJ:n teltalla. Tänä kesänä teltalla on tavattavissa esimerkiksi Porin sivistystoimen johtoa.

6. Tulevaisuudessa vastassa on isoja haasteita, muun muassa ammatillisille opettajille, kun leikkaukset ja reformi realisoituvat. Alueellamme on kaksi isoa ammatillista oppilaitosta, Winnova ja Sataedu. Winnovassa on jo työnantajakohtainen yhdistys. Syksyllä tavoitteena on saada yhdistys myös Sataeduun. Ammatillisen ongelmien lisäksi sisäilmaongelmat ovat riesa meidänkin alueellamme – myös viime vuoden aikana päiväkoteja- ja kouluja on siirretty väistötiloihin.

7. Ilahduttavaa on se, että eri opettajaryhmät ovat löytäneet alueyhdistyksen koulutustilaisuudet. Tehokas alueasiamiehemme, alueagenttimme Virpi Ojala on saanut alueen luottamusmies- ja työsuojelutiimit toimimaan ja jakamaan kokemuksiaan ja neuvojaan toisilleen.

8. Jatkossa teemme yhä vahvempaa koulutuspoliittista vaikuttamistyötä. Keväällä järjestimme paikallisyhdistyksille vaikuttaja- ja lobbauskoulutusta, jotta jokainen yhdistys osaisi iskeä juuri tähän hetkeen. Tarkoituksemme on, että kaikki paikallisyhdistykset lähestyvät uusia kuntapäättäjiä kukin tyylillään. Tämän tueksi syksyllä järjestämme muun muassa uusien lautakuntien ja paikallisyhdistysten jäsenten tapaamisen Raumalla.

9. Syksyllä alueella tapahtuu muutenkin. OAJ:n On the Road kiertue starttaa syyskuussa Raumalta. Marraskuussa Porissa järjestetään Ammatillisten opettajien päivät. Samaisessa marraskuussa juhlimme myös alueyhdistyksen viisivuotissynttäreitä!

10. Tällä hetkellä odotan lämmintä kesää ja toivotan rentouttavaa lomaa kaikille kasvatus- ja opetusalalla työskenteleville. Nautitaan kesäpäivistä  – satoi tai paistoi!

OAJ on lähellä jäseniään
OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Verkkosivut: oajsatakunta.fi
Facebook: OAJ Satakunta

Lue sarjan aikaisemmat jutut:
OAJ lähelläsi: Päijät-Häme
OAJ lähelläsi: Uusimaa