OAJ kannustaa: Seuraa työaikaasi uudella Vipu-sovelluksella!

OAJ:n kehittämä Vipu-sovellus auttaa suunnittelemaan ja seuraamaan työaikaa niin, että sen saa riittämään eri tehtäviin koko lukuvuoden tai työkauden ajaksi.
Opettajilla on erilaisia työaikajärjestelmiä. Niistä monissa on työaikaa, joka on tarkoitettu muuhun kuin varsinaiseen kasvatus- tai opetustyöhön tai niiden esi- ja jälkitöihin. Esimerkkejä ovat yleissivistävän koulun yhteissuunnittelutyöaika eli ys-aika, lastentarhanopettajien suunnitteluaika ja ammatillisen oppilaitoksen opettajien suunnittelutyöaika.

Vipu-työkalun avulla opettajat ja esimiehet voivat nyt päivittäin suunnitella ja seurata työaikansa kulumista eri tehtäviin. Vipu toimii tietokoneen lisäksi myös mobiililaitteilla. Sovellus löytyy osoitteesta vipu.oaj.fi, ja OAJ:n jäsenet pääsevät käyttämään sitä kirjautumalla sisään omilla jäsentunnuksilla.

Vipu kannattaa ottaa käyttöön heti uuden lukukauden alussa, sillä vain niin saat seurattua koko lukuvuoden työaikaa ja sen jakautumista eri työtehtäviisi, OAJ:n neuvottelupäällikkö Visa Pohjola vinkkaa.

Aloita profiilin luomisesta!

Arjessa Vivun käyttö on helppoa. Vipu-sovelluksessa on ohjeita sovelluksen käyttöön.

Vivun käyttö alkaa oman profiilin luomisella. Profiili tarvitsee luoda järjestelmään vain kerran, elleivät työtehtävät muutu vuoden aikana.

Profiilissa valitset ensin eri vaihtoehdoista, oletko töissä esimerkiksi peruskoulussa, päiväkodissa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Seuraavasta valikosta valitset, oletko esimerkiksi opettaja tai rehtori.

Näiden tietojen perusteella järjestelmä tarjoaa sinulle usein enää vain yhden tai kaksi vaihtoehtoa sille, mihin työaikajärjestelmään ja sopimusalaan kuulut. Useimmissa tapauksissa järjestelmä näyttää tämän jälkeen automaattisesti myös seurattavien työtuntiesi määrän. Kaikki vaihtoehdot perustuvat suoraan eri opettajaryhmien virka- ja työehtosopimuksiin.

Jos et tiedä esimerkiksi omaa sopimusalaasi, kysy ensimmäisenä apua työpaikkasi yhteysopettajalta tai yhteyshenkilöltä tai omalta luottamusmieheltäsi, Pohjola sanoo.

Oman seurattavan työaikasi määrittelyyn löydät apua mm. jäsensivuilta löytyvistä OAJ:n julkaisuista Työaika ja palkka – joka jäsenen sopimusopas ja Lukuvuoden 2017–2018 suunnitteluopas.

Kehitetään Vipua yhdessä!

Vipua kehitetään jatkuvasti jäseniltä saadun palautteen perusteella. Siihen aiotaan lisätä esimerkiksi nekin jäsenryhmät, joita elokuun alussa julkaistussa versiossa ei vielä ollut. OAJ kannustaa jäseniään kommentoimaan, kysymään ja jättämään kehittämisehdotuksia, jotta Vivusta saadaan kaikkia palveleva työkalu. Palautteen jättäminen onnistuu helposti tällä lomakkeella.

Mitä hyötyä Vivusta on? OAJ:n neuvottelujohtaja vastaa – katso video!

• Katso ohjevideo Vipu-sovelluksen käyttöön: