Työtuomioistuin: Yliopistojen neuvoteltava määräaikaisuuksien perusteista

Määräaikaisuuden perusteet eivät kuulu käräjäoikeuteen, vaan niistä pitää yliopistoissa neuvotella paikallisesti ja tarvittaessa vielä liittotasolla. Näin linjasi työtuomioistuin tällä viikolla antamassaan välituomiossa.
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO sai työtuomioistuimelta mieluisan välituomion.

Työtuomioistuin linjasi, että yliopistojen ja Sivistystyönantajan on neuvoteltava henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa määräaikaisten työsuhteiden perusteista paikallisesti ja edelleen tarvittaessa liittotasolla. Neuvottelua edellyttää maaliskuussa 2010 voimaan astuneen yliopistojen yleisen työehtosopimuksen sopimusmääräys.

Lopullista ratkaisua ketjutuserimielisyyteen voidaan yleisen tuomioistuintien sijaan hakea työtuomioistuimesta.

Merkittävä linjaus

OAJ:n johtavan lakimiehen Erkki Mustosen mukaan työtuomioistuimen ratkaisulla on yliopistoaloilla merkittävä vaikutus.

– Yliopistoissa on edelleen paljon perusteettomia määräaikaisuuksia. Tämän jälkeen ne voidaan ensin perusteellisesti selvittää sisäisesti yliopistoissa ilman, että niitä pitää viedä kankeaan, kalliiseen ja pitkäkestoiseen käräjäoikeuskäsittelyyn, Mustonen sanoo.

Sivistystyönantajilla eri näkemys

JUKOlla oli työtuomioistuimessa vastassaan työnantajaa edustava Sivistystyönantajat.

Sivistystyönantajien mukaan määräaikaisuuksiin liittyvät riidat eivät ole paikallisesti neuvoteltavia erimielisyyksiä, vaan ne pitäisi riitauttaa suoraan käräjäoikeudessa.
Työtuomioistuin päätyi asiassa kuitenkin ratkaisuun, joka vastasi JUKOn näkemystä.

Lopullisen ratkaisun määräaikaisuuksien ketjutuksista työtuomioistuin antaa Mustosen mukaan lähiaikoina.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF