Tule pohtimaan oppivelvollisuutta!

Suomalaisesta oppivelvollisuudesta keskustellaan ja tutkijoiden ja poliitikkojen näkemyksiä oppivelvollisuuden uudistamisesta kuullaan OAJ:n seminaarissa 10. lokakuuta.
Miten jokaiselle lapselle ja nuorelle voitaisiin taata mahdollisimman toimiva oppimispolku? Tulisiko koulutuspolun alkaa jo varhemmin tai kestää pitempään? Miten varmistetaan, ettei yksikään lapsi tai nuori putoa kelkasta?

– Meillä on paljon tietoa siitä, että pelkkä perusasteen koulutus ei enää riitä työmarkkinoilla. Tutkimustieto laadukkaan varhaiskasvatuksen merkityksestä koko oppimispolulle on myös lisääntynyt. Haluamme nyt koota tutkijat, poliitikot ja yhteiskuntavaikuttajat yhdessä pohtimaan, miten 100-vuotiaan Suomen oppivelvollisuutta pitäisi uudistaa, jotta se kantaa tulevalle vuosisadalle, sanoo koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen OAJ:stä.

Seminaarissa alustavat sosiologian professori Jani Erola Turun yliopistosta sekä taloustutkija Tuomas Pekkarinen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta. Lisäksi puhujiksi on kutsuttu kansanedustajat kuudesta suurimmasta eduskuntapuolueesta.
Tutustu ohjelmaan tästä.

Oppivelvollisuus 2020-luvulla: Koulupakkoa vai vapaata kasvua? -seminaari pidetään Akavatalon Valopihalla Helsingissä 10. lokakuuta kello 8.30–11.30.
Ilmoittautumiset pe 29.9. mennessä tästä.