Kansanedustajat tutustuivat päiväkoteihin – myös kuntapäättäjiä toivotaan kylään

Haluamme ehdottomasti myös kuntapäättäjiä tutustumaan varhaiskasvatuksen arkeen, sanoo hämeenlinnalaisen Ahveniston päiväkodin lastentarhanopettaja Mari Parikka-Nihti. Kansanedustajien loppukesän vierailuista päiväkoteihin tuli menestys.

Parin viikon aikana ainakin 98 kansanedustajaa on käynyt tutustumassa yhteensä yli 200 päiväkodin elämään ympäri maata, kiitos eduskunnan sivistysvaliokunnan itsenäisyyden juhlavuosi-idean.

Hämeenlinnalainen Ahveniston ympärivuorokautinen päiväkoti sai perjantaiaamuna vieraakseen niin ikään hämeenlinnalaisen kansanedustajan ja valtuutetun Tarja Filatovin (sd). Tämä pääsi avaamaan heti päiväkotien MM-urheilukisat.

– Oli todella hieno ja välitön tapaaminen! Oli upeaa, että kansanedustajalla oli meille paljon aikaa; hän keskusteli kanssamme varhaiskasvatuksen asioista myös kuntanäkökulmasta ja luki lapsille, Parikka-Nihti kuvailee.

Hän muistelee, että hänen 20 opettajavuotensa aikana päättäjien vierailut on voinut laskea yhden käden sormilla.

– Toivon, että kuntapäättäjät olisivat aktiivisesti yhteyksissä päiväkoteihin ja kysyisivät, mitä kuuluu, mitkä ovat tämänhetkisiä haasteita, mihin tarvitaan resursseja, Parikka-Nihti sanoo.

Hän istuu myös Lastentarhanopettajaliiton hallituksessa ja paljastaa, että liitossa on jo hieman suunniteltu kuntapäättäjien kutsukampanjaa.

Parikka-Nihti katsoo, että valtion tasolla varhaiskasvatuksen merkitys on jo viime aikoina ymmärrettykin. Se on näkynyt siinä, että varhaiskasvatuslakia uudistetaan jatkuvasti, on saatu uudet varhaiskasvatusnormit ja laadittu varhaiskasvatukselle tiekartta.

– Nyt sen täytyy näkyä kuntatasollakin!

Pienessä ryhmässä enemmän aikaa

Eniten Parikka-Nihti toivoo, että kuntapäättäjät pitävät kiinni subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja pienistä ryhmäkoista.

– Miksi aina pitää ratsastaa maksimiryhmäkoolla? Mitä pienemmät ryhmäkoot meillä on, sitä enemmän meillä on aikaa lapselle. Varhaiskasvatus on ennen kaikkea lapsen oikeutta hyvään kasvuun ja oppimiseen ja hänen huomioimistaan oppimisen tiellä, Parikka-Nihti selvittää.

Hän toivoo myös, että kunnissa satsattaisiin enemmän pedagogiikan johtamiseen päiväkodeissa ja löydettäisiin lisää mittareita pedagogiikan kehittämiseen.

– Nyt olisi juuri keskustelun paikka siinä, mihin kannattaisi satsata. Olemmeko esimerkiksi onnistuneet vaikkapa oppimisympäristöjen terveellisyydessä ja turvallisuudessa? Entä toimiiko vain Hämeenlinnan päiväkodeissa käytössä oleva kahden johtajan johtajajärjestelmä? Parikka-Nihti luettelee kysymyksiä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mari Parikka-Nihti ja Tarja Filatov keskustelivat varhaiskasvatuksen asioista myös kuntien näkökulmasta.

Varhaiskasvatusmaksuja alas, opettajia lisää

Hymyynkin on aihetta. Hallitus teki budjettiriihessä päätöksiä muiden muassa kuntakokeilusta viisivuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Lisäksi hallitus aikoo keventää perheiden varhaiskasvatusmaksuja.

Parikka-Nihti kiittää erikseen selvityshenkilöiden opetus- ja kulttuuriministeriölle tekemää ehdotusta varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartaksi vuoteen 2030 saakka. Lue myös OAJ:n tekemä kooste tiekartasta.

–    Siinä korostettiin lastentarhanopettajan merkitystä ja puututtiin koulutusmääriin. Tällä hetkellä lastentarhanopettajia valmistuu aivan liian vähän. Tiekartan kautta on todella hyvä tunnelma tehdä töitä.

Kansanedustajat vierailivat päiväkodeissa 21.8.–1.9.2017

Viikkojen tarkoituksena oli tuoda edustajat päiväkoteihin tapaamaan lapsia ja lukemaan oman lapsuutensa lempikirjoja. Samalla kansanedustajat tutustuivat päiväkotien arkeen ja mahdollisuuksiin uudistaa varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen järjestäjille ja päiväkotien henkilökunnalle tarjoutui tilaisuus tuoda päättäjille viestiä päiväkotien arjesta iloineen ja suruineen. Kansanedustajat päiväkodeissa -teemaviikko on virallinen osa Suomi 100 -juhlallisuuksia.

Lue lisää Tarja Filatovin vierailusta perjantaina 6.9. ilmestyvästä Opettaja-lehdestä!

Teksti: Eija Kallioniemi
Kuvat: Olli Häkämies