Juhlavuonna valokeilassa opettajan työ

OAJ kiertää jälleen koulutuksen kenttää.On the Road -kiertueella kysytään, miten koulutus pysyy laadukkaana ja millaisena opettajan työ näyttäytyy tavallisille suomalaisille.
Kuudelle paikkakunnalle ulottuva Opetusalan Ammattijärjestön On the Road -kiertue käynnistyy tänään Satakunnan yleisötilaisuudella Rauman torilla. OAJ:ta ajaa koulutuksen kentälle huoli varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tulevaisuudesta.

- Maamme koulutus on yhä korkealaatuista, mutta sen kehityssuunta on huolestuttava. Oppimistulokset ovat heikenneet, ja erot parhaiten ja heikoiten pärjäävien välillä ovat suurentuneet. Koulutuksen tasa-arvo murenee uhkaavasti, puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

OAJ vaatiikin kansallista perusopetuksen pelastusohjelmaa, jolla pysäytetään eriytymiskehitys. Nykyinen lainsäädäntö ei enää turvaa koulutuksen yhdenvertaisuutta ja laatua.

– On hyvä, että maan hallitus päätti budjettiriihessään käynnistää toimet perusopetuksen pelastamiseksi. Koulutukseen panostaminen on kuitenkin aina viime kädessä kiinni paikallisista päättäjistä. Heiltä odotetaan vankkaa tukea koulutukselle. Kuntavaalit osoittivat, että kansalaiset ovat saaneet tarpeekseen koulutusleikkauksista, niitä ei haluta, Luukkainen tähdentää.

OAJ:n puheenjohtaja odottaa, että Rauman talousalueen ja laajemmin Lounais-Suomen suotuisa talouskasvu näkyisi lisäpanostuksina koulutukseen ja varhaiskasvatukseen. – Uusien työpaikkojen myötä tarvitaan jo uusia päiväkoteja ja koulujakin. Myös vanhat koulurakennukset on kunnostettava niin, että ne ovat turvallisia työympäristöjä.

- Länsi-Suomella riittää kirittävää myös Pisa-tulosten valossa. Pääkaupunkiseutu on kärjessä koulutustuloksissa ja muu Suomi, Länsi-Suomi mukaan lukien, tulee perässä, Luukkainen huomauttaa.

- Opettajat ovat onneksi pitkälle koulutettuja ja työhönsä sitoutuneita alansa ammattilaisia. Heillä on kykyä ja tahtoa edistää kaikenikäisten suomalaisten oppimista. Myös aikuisten osaamistason nostaminen on mittava haaste. Opettajat hoitavat kyllä oman osuutensa, kun vain päättäjät hoitavat omansa.

On the Road -toritapahtuma on tänään klo 10–12 Rauman torilla. Koulu- ja varhaiskasvatuspalvelujen päättäjiä tenttaa juontaja Lauri Salovaara. Paikalla on myös paikallisia opettajia, jotka toivovat palautetta kouluasioista kuntalaisilta. Torilla nähdään myös oppilasesityksiä.

OAJ:n edustajat tapaavat tänään myös Rauman kaupungin johtoa. Toimintapäivä päättyy opettajien iltaan, johon on tulossa yli sataa osallistujaa.

OAJ:n kiertue etenee seuraavaksi Iisalmeen ja sieltä Jämsään, Kittilään ja Porvooseen. Se päättyy Maailman opettajien päivän yleisötapahtumaan ja kansanedustajatapaamiseen 5.10. Helsingin Kamppiin. OAJ:n kiertue on yksi Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmahankkeista.