Iisalmen ihme: Kaupunki panostaa koulutukseen

OAJ Pohjois-Savon alueasiamies Pekka Sutinen ja OAJ Iisalmen puheenjohtaja Juha Komulainen OAJ on the Roadin toritapahtumassa.

Erityisesti yleissivistävä koulutus voi hyvin Iisalmessa, joka on OAJ oli The Roadin toinen pysähdyspaikka.
Moni kunta voisi ottaa mallia Iisalmesta, kun kysymys on koulutuksesta. Kaupunki on nimittäin maan kärkisijoilla perusopetuksen opetustuntien määrissä.

Myös lukiolla ja varhaiskasvatuksella menee hyvin. Esimerkiksi jokaisessa kunnan päiväkodissa on kaksi lastentarhanopettajaa per lapsiryhmä.

– Meillä on myönteinen ilmapiiri. Luottamusmiehenä ei ole juuri tarvinnut huolehtia yleissivistävän koulutuksen rahoituksesta, OAJ Iisalmen puheenjohtaja Juha Komulainen kiittelee.

Runsaasti opetustunteja

Perusopetusta koskevissa säädöksissä määrätään, että vähimmäisopetus on kaikille aineille yhteensä 222 vuosiviikkotuntia koko peruskoulun aikana. Se jakautuu eri tavoin eri oppiaineille eri vuosiluokilla.

Esimerkiksi äidinkieltä ja kirjallisuutta on opetettava lain mukaan yhteensä 42 tuntia viikossa koko peruskoulun kuluessa. Tämä voi sisältää esimerkiksi seitsemän tuntia äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ensimmäisellä että toisella luokalla viikossa.

Iisalmessa vuosiviikkotunteja on kuitenkin käytössä peräti 234, joka on Suomen huippulukemia.

– Se voi tarkoittaa laskennallisesti jopa kuutta kuukautta enemmän opetusta kuin kunnissa, joissa tarjotaan vähimmäismäärä opetusta, Komulainen pohtii.

Iisalmi käyttää esimerkiksi äidinkieleen ja kirjallisuuteen 46 viikkotuntia peruskoulun aikana.

Digiloikkakin on Iisalmessa edennyt harppauksin: esimerkiksi eka–tokaluokkalaisilla on omat tablettitietokoneensa, vitosilla ja seiskoilla läppärit. Tutor-opettajia on avuksi.

– Lisäksi pääosa opettajista on vakiviroissa, Komulainen tiivistää.

Kauppis-Heikin koulussa muunneltaviin tiloihin tulee paljon luonnonvaloa. Pihalla on temppurata.

Upouusi hirsikoulu aloitti syksyllä

Yksi esimerkki Iisalmen meiningistä on Kauppis-Heikin upouusi hirsikoulu, joka aloitti toimintansa lukukauden alussa. Aiemmin sen paikalla oli koulu, jossa oli sisäilmaongelmia.

Kauppis-Heikin seinät tuntuvat hengittävän lähimetsän puhdasta ilmaa, ja sen kalusteet imevät liiat äänet itseensä.

Luokat mukautuvat. On erilaisia pöytiä ja tuoleja. Kolojakin, joissa lapsi voi rauhoittua vaikkapa kirjan kanssa. Monin paikoin siirreltävät seinät mahdollistavat opettajien yhteissuunnittelun.

Rehtori Petri Kainulaisen mukaan tilat mahdollistavat opettajien ja koko henkilökunnan yhteistyön tiivistämisen, mikä puolestaan johtaa parhaimmillaan uusiin mainioihin ideoihin. Niitä on aiempaa helpompi lähteä kokeilemaan työkaverin kannustuksella.

– Kunnon resurssit ja olosuhteet tuovat opettajille intoa kokeilla uutta ja toimia eri tavalla kuin ennen. Myös tässä työparin rohkaisu on olennaisessa osassa, hän tiivistää.

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus huolettaa

Vaikka Iisalmessa koulutusasiat näyttävät varsin valoisilta, ammatillisen koulutuksen kohdalla kärsitään samasta huolesta kuin muuallakin maassa: miten sopeuttaa laajat leikkaukset yhteen reformin kanssa.

Esimerkiksi Ylä-Savon ammattiopistossa on nyt 41 opettajaa ja 9 aikuiskouluttajaa vähemmän kuin kolme vuotta sitten. Samana aikana muu henkilökunta on vähentynyt 17 työntekijällä.

OAJ:n toritapahtumassa puheenvuoron käyttänyt, metsäkoneyritys Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén korosti, että syrjäiselläkin alueella tarvitaan jatkuvasti osaavaa työvoimaa.

– Se, millä pärjätään, on koulutus, koulutus ja koulutus. Eli sillä, että ymmärretään, mitä tehdään ja miksi tehdään, hän tiivisti.

Ammatillinen koulutus ei missään nimessä ole katoamassa Ylä-Savosta, mutta yhteistyö oppilaitosten välillä näyttäisi lisääntyvän. Esimerkiksi Ylä-Savon ammattiopistoa pyörittävä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä sekä myös Iisalmessa toimiva Savon koulutuskuntayhtymä suunnittelevat parhaillaan yhteistä kampusta.

Iisalmen tori täyttyi sadoista OAJ on the Road -tapahtumasta kiinnostuneista.

Satoja kiinnostuneita

OAJ on the Road keräsi Iisalmen torille muutamia satoja innostuneita kuulijoita. Iisalmesta OAJ on the Road jatkaa tiistaiksi 26.9. Jämsään, ja sieltä edelleen Kittilään ja Porvooseen.

Kiertue päättyy Maailman opettajien päivän yleisötapahtumaan ja kansanedustajatapaamiseen 5.10. Helsingin Kampissa.

OAJ on the Road on yksi Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmahankkeista.

Teksi ja kuvat: Salla Hongisto