Koulut kuntoon, sanoo Jämsä

Koulurakennusten ja päiväkotien terveellinen sisäilma ja hyvä kunto on yksi päätavoitteista Jämsässä, joka oli OAJ on the Roadin kolmas pysähdyspaikka.
Jämsä panostaa koulurakennuksiin. Useita kouluja rakennetaan sisäilmaongelmaisten tilalle.

– Valtavan suuri kiitos kaupungille siitä, että sisäilmaongelmiin tartutaan, OAJ Jämsän puheenjohtaja Heidi Mäkelä sanoo.

Esimerkiksi Jämsänkoskelle rakennetaan kokonaan uutta yhtenäiskoulua.

Koulujen suunnitteluun vaikuttavat kuitenkin oppilasmäärät, joiden uskotaan putoavan rajusti. Jämsässä syntyvyys on miltei puolittunut sitten vuoden 2009. Vuonna 2009 syntyi noin 200 lasta, kun luku on tänä vuonna enää arviolta 113.

– Kehitys vaikuttaa vääjäämättä rakennusten suunnitteluun, luokkapinta-aloihin ja uuden koulun kokoon, Mäkelä sanoo.

Digiloikkaan tsemppiä

Digiloikassa Jämsässä tullaan perässä. Kaupungissa on kouluja, joissa on vain yksi atk-luokka.

– Laitteita on niukasti, mutta onneksi tilanteen korjaamiseksi on tehty suunnitelma. Summat ovat suhteellisen pieniä, mutta parempi mennä pienin askelin eteenpäin kuin ei ollenkaan, Mäkelä sanoo.

Perusopetuksessa on vajaat 2 000 oppilasta, ja vuosittain satsataan 50 000 euroa laitehankintoihin.

Mäkelä haluaisi, että Jämsässä mentäisiin yhä enemmän kohti ratkaisujen etsimistä ja sen noteeraamista, missä ollaan hyviä. Opetusjohtaja Sami Lahti pohtii samalla tavalla.

– Meillä voitaisiin olla enemmän ylpeitä esimerkiksi siitä, että henkilökunta on pätevää ja motivoitunutta, Lahti tiivistää.

Varhaiskasvatuksessa ei hätää

Jämsän varhaiskasvatuksella ei ole hätää. Henkilöstö on koulutettua ja tiloja on uusittu.

Ryhmäkoot ovat kasvaneet 2016 lakiuudistuksen jälkeen kymmenessä lapsiryhmässä maksimikokoon, eli 24 lapseen. Pääosin ryhmissä on kaksi lastentarhanopettajaa.

Varhaiskasvatussuunnitelmiin tartuttiin Jämsässä hyvissä ajoin ja lastentarhanopettajat tekevät ne. Vasu on kuitenkin aiheuttanut lisätyötä.

– Opettajan ovat huolissaan, ehtiikö kaiken tehdä, varhaiskasvatusjohtaja Merja Huolman-Rihkajärvi sanoo.

Kaupungissa on kaksi yksityistä päiväkotia, jotka toimivat Huolman-Rihkajärven mukaan laadukkaasti. Näitä päiväkoteja pyörittää paikalliset yrittäjät, joilta kaupunki ostaa palveluja.

Ammatillinen koulutus huolettaa

Ammatillisen koulutuksen puolella kärsitään samoista ongelmista kuin muuallakin: leikattu on, mutta reformiin pitäisi tarttua.

Jämsän ammattiopisto kuuluu Jyväskylän koulutuskuntayhtymään, jossa on käyty kolmet yt:t vuodesta 2016 alkaen. Opettajien määrä on vähentynyt rehtori Petteri Järvisen mukaan noin kymmenellä, pääosin eläköitymisillä ja määräaikaisuuksien päättymisillä.

– Meillä on ongelmamme, mutta olemme silti pystyneet säilyttämään koulutusalamme, kuten puutarha-alan koulutuksen. Lisäksi työnantaja on tarjonnut opettajille mahdollisuuksia vaihtaa opetusalaa kouluttautumalla. Se korostaa Jämsän ammattiopiston ketteryyttä ja monitaitoisuutta, Jämsän ammattiopiston luottamusmies Arto Vettenranta sanoo.

Seuraavassa Opettaja-lehdessä 17/6.10. kerrotaan lisää Jämsän ammatillisesta koulutuksesta.

Monia kiinnostuneita

OAJ on the Road keräsi Jämsän Äijän aukiolle kymmeniä keskittyneitä kuulijoita. Ensi viikolla karavaani kulkee Kittilään ja Porvooseen.

Kiertue päättyy Maailman opettajien päivän yleisötapahtumaan ja kansanedustajatapaamiseen 5.10. Helsingin Kampissa.

OAJ on the Road on yksi Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmahankkeista.

Lue uutiset aikaisemmista pysähdyspaikoista:

Teksti ja kuvat: Salla Hongisto