Comeniuksen vala kiinnostaa myös ulkomailla

Comeniuksen valan on vannonut yhä useampi. Oulun Lastentarhanopettajapäivillä vannojia oli lähes 800 lastentarhanopettajaa.
OAJ esitteli opettajan työn tueksi ja ohjeeksi laaditun Comeniuksen valan maailmanjärjestön johtajalle. Vala sopii ohjenuoraksi kansallisuudesta riippumatta.
”Opettajana osallistun uuden sukupolven kasvattamiseen, joka on inhimillisistä tehtävistä merkittävimpiä. Päämääräni on uudistaa ja välittää ihmiskunnan yhteistä tieto-, kulttuuri- ja osaamisvarantoa.”

Näin alkaa OAJ:n tämän vuoden alussa lanseeraama Comeniuksen vala, joka painottaa oikeudenmukaisuutta, kaikkien yhtäläistä ihmisarvoa ja kasvurauhaa.

Sanat sopivat hyvin opettajan suuhun maasta ja kansasta riippumatta. Comeniuksen vala herättikin mielenkiintoa, kun OAJ:n edustajat esittelivät sen Global Partnership for Education -järjestön johtajalle Alice Albrightille. Hän oli Suomessa osallistumassa Kirkon Ulkomaanavun 70 vuotisjuhlaan ja hankkimassa rahoittajia maailman koulutushaasteiden ratkaisemiseksi.

Koulutus on parasta kestävää kehitystä

Global Partnership for Education on 65 kehitysmaan ja avunantajamaiden järjestö. Se toteuttaa YK:n kestävän kehityksen agendan 2030 tavoitteita erityisesti koulutuksen osalta. Suomi on ollut GPF:n rahoittajana.

Albright korostaa, että maailmalla ei ole varaa olla sijoittamatta koulutukseen. Kehittyvissä maissa joka kahdeksas lapsi ei ole koulussa. Joka neljäs lapsi ja nuori ei osaa lukea.

Myös OAJ:n erityisasiantuntija Ritva Semi huomauttaa, että koulutus on paras tapa kehittää yhteiskuntaa ja nostaa kansalaisten hyvinvointia.

– Koulutus jos mikä on kestävää kehitystä. GPE tekee työtä sen eteen, että jokainen lapsi voisi aloittaa koulutuksen ja koulutus olisi niin laadukasta, että lapsi ja nuori myös oppii.
GPE:n työ on tuottanut tulosta. Vuonna 2015 jäsenmaiden alakouluissa oli 72 miljoonaa lasta enemmän kuin vuonna 2002. Vuonna 2013 joka neljännessä jäsenmaassa oli yksi opettaja 40 oppilasta kohti, kun vuonna 2014 näin oli jo joka kolmannessa maassa.

Mielenkiinto on herännyt

Comeniuksen vala herätti mielenkiintoa myös Unescon opettajatilannetta käsittelevässä Teacher Task Force -kokouksessa Togossa, jossa opettajien maailmanjärjestö EI:n edustaja kertoi siitä esitelmässään.

OAJ lanseerasi Comeniuksen valan tammikuussa Educassa. Ensimmäisten joukossa sen vannoi palestiinalaisopettaja Hanan al Hroub, joka palkittiin viime vuonna opetusalan Nobeliksi kutsutulla Global Teacher Prize -palkinnolla. Al Hroub lupasi viedä valan kotimaahansa ja levittää sitä siellä.

Valasta on tullut suosittu Suomessakin. Viime viikonloppuna sen vannoi Oulun Lastentarhanopettajapäivillä lähes 800 lastentarhanopettajaa.

Valaa vannotaan Maailman opettajan päivänä

Ensi viikolla 5.10. vietetään kansainvälistä Maailman opettajien päivää. Alueyhdistyksiä on kehotettu järjestämään tilaisuuksia valan vannomiseksi. Yhdistyksille on lähetetty myös Comenius-pinssejä, joita voidaan antaa valan vannoneille.

Katso vala videolta Arno Kotron lukemana

Teksti: Tiina Tikkanen