Suomen kieli tutuksi alakoululaisten avulla

Vein kielikeskuksen opiskelijani tutustumaan Ilmaristen yhtenäiskoulun oppilaisiin kolmena vuotena peräkkäin. Idean sain tyttäreltäni ja se palkittiin Turun yliopiston Vuoden kieliteko -palkinnolla.
Tokaluokkalainen tyttäreni tuli mukaan työpaikalleni kielikeskukseen eräänä syyslomapäivänä kolme vuotta sitten. Hän oli suomen kielen intensiivisen alkeiskurssin tunnilla apuopettajana.

Lapsi sai kysyä opiskelijoiltani kysymyksiä, ja opiskelijat puhuivat hänen kanssaan muutaman sanan suomea. Tunnin lopussa kuuntelimme yhdessä lapsen valitsemaa suomalaista musiikkia.

Tunnin jälkeisissä innostuneisuuden tunnelmissa tyttäreni ehdotti minulle: ”Tulkaa meidän luokkaan käymään!” Siitä Turun yliopiston Vuoden kieliteko -palkinnon saanut yhteistyö alakoulun kanssa suunnilleen sai alkunsa.

Kun esitin idean opiskelijoilleni, se olikin sitten menoa. Otin yhteyttä Ilmaristen koulun tokaluokan opettajaan. Järjestimme ensimmäisen vierailun samana syksynä. Lämminhenkinen tapaaminen jäi voimakkaasti kaikkien mieliin.

Seuraavana vuonna opetin jälleen alkeissuomea. Ryhmässä oli iso joukko kansainvälisiä kasvatustieteen LLEES-maisteriohjelman opiskelijoita. Kerran testattu malli oli helppo toteuttaa uudelleen. Vierailimme Ilmaristen koulun kolmannella luokalla, jonka oppilaat olivat jo aloittaneet englanninopiskelun.

Osa opiskelijoistani kävi englannintunnilla lasten kanssa. Tästä seurasi pitempi yhteistyö osalle opiskelijoistani, jotka suorittivat opintoihinsa kuuluvan opetusharjoittelunsa englanninopettajan ohjauksessa.

Tänä keväänä pitämälleni jatkokurssille tuli entuudestaan tuttuja opiskelijoita. He kyselivät heti kurssin alussa, vieraillaanko tälläkin kertaa koulussa. Tässä vaiheessa nousi esiin ajatus siitä, että nelosluokkalaiset voisivat tulla ensin vierailemaan yliopistoon ja sitten me menisimme tapaamaan tuttuja kouluun myöhemmin keväällä.

Kielikeskuksen kollegani olivat suureksi avuksi vierailun organisoinnissa ja käytännön toteuttamisessa. Alakoululaisten yliopistovierailulla kielikeskuksessa oli tarjolla suomen kurssien lisäksi täsmätuokiot, joissa opiskeltiin venäjää, italiaa, englantia, ruotsia, espanjaa ja kiinaa.

Alkeiskurssilaiset kommentoivat kokemuksiaan tapaamisesta seuraavasti:

”It was the first time I was talking to a Finn in Finnish language. It sort of boosted confidence in me that I can talk to a Finn in their language.”

“It helped to test my ability to speak Finnish, as I was able to communicate and express my ideas, also understanding those of the children as well.”

“This wonderful experience gives so much energy, positive emotions, encouragement and good memories.”

“It’s definitely something that should be kept as part of the course.”

Koululaiset puolestaan kommentoivat päivää ihastuttavassa kiitoskortissaan:

”Kiitos, kun kutsuitte meidät yliopistolle. Päivä oli hauska, koska sai tutustua erilaisiin ihmisiin.  Sai oppia eri kieliä ja puhua erimaalaisille. Oppi paljon ja sai uusia ystäviä ja sai tutustua uusiin ihmisiin. Oli kiva, kun sai oppia uusia kieliä.” Yhdessä kommentissa nousi Suomen kielipolitiikkakin esille: ”Kiitos! Aivan mahtavaa, että saatiin oppia kieliä, joita ei ehkä voitaisi ikinä enää oppia.” Joku oli oppinut todella paljon: ”Opin miten suomea opetetaan.”

Esimerkki osoittaa, että suomen kielen oppiminen ei todellakaan tapahdu vain luokassa. Olisi tärkeää, että aloittelevat kielenkäyttäjät saisivat mahdollisuuden puhua ja kuulla suomea. Toivottavasti ympäröivä akateeminen yhteisömme mahdollistaa oppimisen eri tavoin.

Suomen kielen opettajana toivon erityisesti, että ihmiset oikeasti puhuisivat aloitteleville kielenoppijoille suomea. Monet haluaisivat käyttää ja harjoitella oppimaansa kieltä käytännön tilanteissa, vaikka eivät vielä selviä kaikista kielenkäyttötilanteista eivätkä hallitse kovin paljon sanastoa.

Tänä syksynä en valitettavasti voi tarjota tyttärelleni syyslomaksi apuopettajan paikkaa, mutta jatkokurssilaiseni ovat kyllä jo käsiäänestyksessä ilmoittaneet olevansa innokkaasti lähdössä kouluun vierailemaan tulevana syksynä. Ilmaristen koulu – täältä tullaan taas!

Päivi Paukku
kieli- ja viestintäopintojen keskuksen yliopisto-opettaja
Turun yliopisto