YLL ja OAJ: Yliopistoihin avattava opettajan urapolku

YLL ja OAJ haluavat yliopistoihin urapolun opetustehtävissä toimiville. Kaksikko on laatinut ehdotuksen uramallin kriteereistä ja toivoo muita henkilöstöjärjestöjä mukaan keskusteluun mallin rakenteesta ja tarpeellisuudesta.
Yliopistoissa ei tutkijanuran rinnalla ole käytössä systemaattista opetustehtäviä koskevaa urapolkua, vaikka koulutus ja tutkimus ovat yliopistojen kaksi päätehtävää. Siksi YLL ja OAJ pitävät opettajan urapolun kehittämistä välttämättömänä.

Myös yliopistollinen huippututkimus ja innovaatiot perustuvat aina laadukkaaseen opetuksen. Palkitsemalla yliopisto-opetuksesta saadaan tehtäviin parhaat opettajat.

– Uramallin lähtökohtana on, että yliopistollisessa opetustehtävässä kehitytään jatkuvasti ja uraportailla voidaan edetä opetuksellisin ansioin. Olennaista urapolulla on muun muassa tutkimukseen perustuvan opetuksen ja oppimateriaalin kehittäminen, opetussuunnitelmatyö ja yhteisöllinen kehittäminen, yliopistoasiamies Hanna Tanskanen sanoo.

Uramallissa on opetusosaamiseen perustuvia portaita, joissa huomioidaan henkilön koulutuksellinen tausta ja tehtävässä edellytettävä osaaminen. Itsenäiset opetustehtävät sijoittuvat yliopistojen palkkausjärjestelmässä vaativuustasoille 5–8.

A. Vastavalmistunut maisteri, ei työkokemusta. Tehtävä: opetuspainotteinen tehtävä, vastuu omasta opetuksesta.

B. Maisteri, pedagogisia opintoja tai opetuskokemusta noin kaksi vuotta tai vahva työelämäkokemus. Tehtävä: opetuspainotteinen tehtävä, vastuu omasta opetuksesta ja sen kehittämisestä.

C. Maisteri, pedagoginen koulutus ja opetuskokemusta 5–10 vuotta. Vastuu opetuksen kehittämisestä kasvaa: oppimateriaalin, pedagogiikan, arviointikäytäntöjen sekä oppimisympäristöjen monipuolistaminen, tutkimusperustaisuus opetuksen kehittämisessä.

D. Jatkotutkinto, pedagoginen kelpoisuus, pitkäaikainen opetuskokemus. Tehtävässä korostuu esimerkiksi tutkimusperustaisuus, opinnäytteiden ohjaus sekä omaa opetusta laajemmat vastuut, pedagogiset julkaisut, vertaiskouluttajana toimiminen omassa organisaatiossa tai kansallisesti, yliopistoyhteisölliset tai yhteiskunnalliset asiantuntijatehtävät, yhteistyöverkostot sekä kansainvälinen ammatillinen yhteistyö.

E. Tohtori tai dosentti, pedagoginen kelpoisuus ja opetuskokemusta. Lisäksi kokonaisvastuuta opetuksesta, opintosuunnasta tai koulutusohjelmasta, tunnustettu asema pedagogisena asiantuntijana tai alallaan tunnustettuna opettajana, jatko-opintojen ohjaus, tieteenalaan tai opetusalueeseen liittyvä julkaisutoiminta tai dosentuuri.

YLL ja OAJ haluavat palautetta uramalliehdotuksestaan.

– Mitä useampi yliopisto ja sidosryhmä sitoutuu uramallin edistämiseen, sitä kiinnostavammaksi muuttuu yliopiston opettajan ammatti yliopistossa. Olisi myös hienoa löytää yliopisto, joka lähtisi pilotoimaan opettajan uramallia, Yliopistojen opetusalan liiton YLL:n puheenjohtaja Seppo Sainio sanoo.

OAJ:n ja YLL:n Yliopistopäivät 3.-4. marraskuuta OAJ:n Valopihalla.

Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: 123RF ja Sinikka Pakkala