Intoa ja tiukkaa asiaa – OAJ:n valtuusto aloitti kokouksensa

Ammatillinen opettaja Markku Polamo sekä luokanopettaja ja rehtori Ulla-Mari Åstrand odottivat innokkaasti valtuuston kokouksen alkua.
Tänään keskiviikkona käynnistynyt kokous on nykyvaltuuston viimeinen. Uusi valtuusto valitaan keväällä.
Iloisia tervehdyksiä tutuille valtuutetuille ja voimistuvaa puheensorinaa. Viimeisen yhteisen kokouksen haikeutta. Odotusta opettajia koskevien tärkeiden aiheiden käsittelyyn.

Näissä tunnelmissa OAJ:n nykyinen valtuusto aloitti viimeisen sääntömääräisen kokouksensa keskiviikkoaamuna.

– Onhan tämä haikeaa, koska täällä on oikeasti päässyt vaikuttamaan. Keskustelut ovat olleet todella avartavia ja olen saanut hyviä ystäviä. Tämän jälkeen tietää, kenelle soittaa mistäkin asiasta, valtuutettu Markku Polamo pohtii.

Ulla-Maria Åstrand nyökkäilee vieressä.

– Samoilla linjoilla. Verkostoituminen on täällä ihan omaa luokkaansa.

Åstrand työskentelee luokanopettajana ja rehtorina Ruotsalon koulussa Kokkolassa. Hän edustaa valtuustossa OAJ Pohjanmaata. Polamo taas opettaa kiinteistöhoitajia Keudassa Keravalla ja edustaa OAJ:n Ammatillisia Opettajia.

Monet aiheet pinnalla

Valtuustolla on edessään monipuoliset kolme päivää.

– Uuden sopimuskauden neuvottelut ja sopimustavoitteet aiheuttavat varmasti keskustelua, järjestöasiamies Pekka Silkosuo OAJ:stä sanoo.

Hänen mukaansa opettajien sopimusneuvottelut käydään luultavasti vuodenvaihteen jälkeen.

Neuvotteluasioiden lisäksi Silkosuo arvioi, että oppivelvollisuuskysymys on toinen keskustelua herättävä aihe kokouksessa. Oppivelvollisuudesta on viime aikoina puhuttu paljon OAJ:n aloitteesta. Järjestö haluaa olla nostamassa suomalaista osaamistasoa ja pohtia, olisiko oppivelvollisuuden pidentäminen yksi keino.

Silkosuo huomauttaa, että vaikka kokous on tämänhetkisen valtuuston viimeinen sääntömääräinen kokous, valtuusto voi kokoontua vielä tarvittaessa ylimääräiseen kokoukseen, jos neuvottelukierros sitä vaatii.

Reformia ja vuosityöaikaa

Sekä Ulla-Maria Åstrand että Markku Polamo odottavat tälläkin kertaa sitä, että asioita päästään edistämään konkreettisesti.

Polamo toivoo, että valtuusto pääsisi linjaamaan sekä opettajan työnkuvaa ammatillisen reformin muutospaineessa että opettajien työssä jaksamista. Åstrand puolestaan odottaa, mitä vuosityöaikakeskustelut tuovat tullessaan.

Polamo ei vielä ole päättänyt, asettuuko hän ehdolle kevään valtuustovaaleissa. Åstrand sen sijaan on päätöksensä tehnyt.

– Aikapulan takia en aio asettua ehdolle, mutta jatkan opettajien asioiden edistämistä OAJ Kokkolan puheenjohtajana, rehtorina ja kuntapäättäjänä, hän kertoo.

Valtuusto päättää
  • Valtuusto on OAJ:n ylin päätöksentekijä. Valtuusto hyväksyy esimerkiksi järjestön strategian, toimintasuunnitelman, päättää budjetista ja jäsenmaksuista sekä valitsee järjestön puheenjohtajan ja hallituksen.
  • Valtuustossa on 150 edustajaa kaikista opettajaryhmistä: yleissivistävistä opettajista, lastentarhaopettajista, ammatillisista opettajista ja yliopistojen opetusalan opettajista.
  • Hallitus tekee esitykset, joista valtuusto päättää. Hallitukselle asiat tulevat käsittelyyn toimikuntien valmistelemina. Toimikuntien jäsenet ovat pääosin valtuutettuja.
  • Esityslistan asioiden lisäksi valtuutetut voivat tehdä kokouksessa myös ponsiesityksiä, jotka ovat toivomusaloitteita hallitukselle. OAJ:n jäsenyhdistykset voivat vastaavasti tehdä valtuustolle aloitteita.
  • Valtuusto valitaan vaaleilla neljän vuoden välein. Seuraavat vaalit järjestetään keväällä 2018.
Asetu ehdolle valtuuston vaaleihin ja kannusta tuttavasi mukaan. Poimi vinkit videolta ja lue lisää täältä!

OAJ:n valtuusto on koolla Akavatalossa 15.–17.11.2018.
Lue lisää kokouksen tunnelmista:

Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Jarkko Mikkonen