Valtiovarainministeri Orpo: Esiopetusta jo viisivuotiaille

OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka pitää ministerin avausta merkittävänä, koska esiopetuksen aikaistuminen olisi suuri satsaus lasten oppimispolun varhaisiin vuosiin.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) pitää esiopetuksen laajentamista myös viisivuotiaisiin seuraavana kehitysaskeleena seuraavien vuosien aikana. Ministeri puhui OAJ:n valtuustolle keskiviikkona 15.11.2018.

Kokoomuksen puheenjohtajanakin toimiva Orpo nosti puheessaan esiin sen, että hallitus on jo ottanut yhdeksi painopisteekseen varhaiskasvatuksen ulottamisen entistä useammalle lapselle. Linjaa voisi hänen mielestään kuitenkin vahvistaa edelleen.

– Minusta lähivuosien tavoitteena tulisi olla se, että maksuton esiopetus 20-tuntisena voisi alkaa jo viisivuotiaana, Orpo sanoi puheessaan.

Ministeriöstä täsmennetään, että Orpon ajatuksena on se, että esiopetusta laajentamalla kaikki viisivuotiaat pääsisivät osallistumaan koulutettujen ammattilaisten ohjaukseen osapäiväisesti. Orposta tämä varmistaisi, että myös kaikkein eniten tukea tarvitsevat lapset saisivat tuen riittävän aikaisin.

Satsaus lapsiin

OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka pitää kannanottoa merkittävänä.

Maksuttomasta varhaiskasvatuksesta on puhuttu viime aikoina paljon. Hallitus on jo rahoittamassa kokeilua, jossa maksuton varhaiskasvatus ulottuisi viisivuotiaisiin, mutta Orpo puhui nimenomaan maksuttomasta esiopetuksesta.

– Jos maksuton esiopetus aikaistuu vuodella, se on suuri satsaus lapsen oppimispolun varhaisiin vuosiin, Misukka toteaa.

OAJ:n valtuusto on koolla Akavatalossa 15.–17.11.2018.