Educan ohjelma julkaistu – valitse omasi yli 100 esityksen tarjonnasta

Hyvinvointia ja turvallisuutta. Tulevaisuuden työvälineitä, medialukutaitoa, monikulttuurisuutta, opettajan roolia mahdollistajana ja kannustajana, tanssin räiskettä. Educa tarjoaa 26. ja 27. tammikuuta jälleen yli 100 ohjelmanumeroa.
Tyypillisiä vuoden 2018 Educalle ovat monet suuret keskustelut ja jopa väittelyt esimerkiksi hyvästä elämästä, sivistyksen merkityksestä ja siitä, pitääkö lasten lukemisesta olla huolissaan. Niiden lisäksi on kymmeniä uuden opetussuunnitelman mukaan valittuja teemoja.

Opiskelijoille, ammatillisille opettajille, esimiehille ja varhaiskasvatukseen on omat teemakokonaisuutensa. Ruotsinkielinen tarjonta on keskittynyt Hörnan-ohjelmapaikalle ja englanniksikin on muutama esitys. OAJ:n asiantuntijoiden edunvalvontaneuvot ovat tarjolla Open Loungessa.

Valinnanvaikeus uhkaa, joten laajaan ohjelmatarjontaan kannattaa tutustua jo hyvissä ajoin www.educamessut.fi-sivulla. Messuille on vapaa pääsy, mutta rekisteröityminen kannattaa hoitaa jo ennakkoon.

– Minä kehottaisin selaamaan eri vaihtoehtoja ohjelmapaikan perusteella. Siellä eri lavojen tarjonta esitellään aikajärjestyksessä ja erikseen molemmille päiville, perjantaille ja lauantaille. Toinen vaihtoehto on etsiä teeman mukaan. Mutta kun yksittäiselle tapahtumalle on voitu valita vain yksi teema, moni mielenkiintoinen, laaja-alainen ohjelmanumero voi tässä haussa jäädä pimentoon. Kolmas mahdollisuus on hakea tietoja esiintyjän nimen perusteella, Educan ohjelmasta vastaava järjestöasiamies Riitta Silvonen kertoo.

Ohjelmatarjonnasta voi poimia valmiiksi oman suosikkilistansa, jonka voi siirtää messujen sovelluksesta esimerkiksi omaan sähköiseen kalenteriinsa.

Nimekkäitä esiintyjiä on luvassa runsaasti. Educaan tulevat muun muassa presidentti Martti Ahtisaari, ministeri Sanni Grahn-Laasonen, pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, kansliapäällikkö Päivi Nerg, päätoimittaja Jaakko Heinimäki, professori Jouni Välijärvi, psykiatri Ben Furman, lääkäri Raisa Cacciatore, piispa Teemu Laajasalo, yrittäjä Peter Vesterbacka ja todella monia muita huippunimiä esimerkiksi valtionhallinnosta, opetus- ja tutkimusalalta, yrityselämästä ja kulttuurisektorilta.

• Ohjelma on Messukeskuksen Educa-sivulla www.educamessut.fi
  • Voit avata ohjelman myös tästä: Educa 2018
  • Katso myös OAJ:n Educa-sivusto. Sivustolle lisätään koko ajan uutisia Educan lähestyessä ja sen aikana.
Teksti: Airi Vuolle