Yliopistojen opiskelijavalinnat vaikuttavat lukioon – myös yleissivistävä tehtävä muistettava

OAJ huomauttaa, että uudistuksien suunnitteluun pitäisi osallistua niin yliopiston kuin lukionkin asiantuntijoita.
Lukion yleissivistävä tehtävä on pidettävä mielessä, kun lukiouudistusta tehdään. Näin toivoo erityisasiantuntija Olavi Arra OAJ:stä.

Jatko-opintovalmiuksista on keskusteltu viime aikoina paljon, koska korkeakouluihin siirtymisen sujuvoittaminen ja nopeuttaminen on yksi osa Sipilän hallituksen käynnistämää lukiouudistusta.

– Jatko-opintovalmiuksien lisäksi lukion tehtävänä on kasvattaa nuoria sivistyneiksi yhteiskunnan jäseniksi ja tukea heidän tasapainoista henkistä, fyysistä ja sosiaalista kasvuaan. Nämä ovat tavoitteita, jotka varmasti ovat hyväksi myös jatko-opinnoissa ja näitä tavoitteita toteuttaa osaltaan lukion tuntijako, Arra sanoo.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut valmistelevat parhaillaan vuonna 2020 käyttöön otettavia uudistuvia opiskelijoiden valintaperusteita. Tavoitteena on hyödyntää entistä enemmän ylioppilastodistusten ja ammatillisen perustutkinnon arvosanoja. Pisteytyskäytäntöjen valmistelu kuuluu korkeakoulujen autonomiaan.

Yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamishanke on esimerkiksi julkaissut pisteytystyökalun, joka on herättänyt paljon kysymyksiä lukioväen suunnalta. Myös OAJ otti työkaluun kantaa.

Opiskelijavalinnoilla iso merkitys

OAJ:n asiantuntijoiden Hanna Tanskasen ja Olavi Arran mukaan lukion ääntä on kaivattu keskusteluun opiskelijavalinnoista.

Kumpikin kannattaa sitä, että lukiossa tehdyn työn arvostusta nostettaisiin lisäämällä ylioppilastutkinnon arvosanojen käyttöä opiskelijavalinnoissa. Yliopistojen ja lukioiden asiantuntijoiden pitäisi kuitenkin miettiä toimenpiteitä yhdessä.

Yliopistojen opiskelijavalinnat nimittäin vaikuttavat sekä lukion että yliopistojen toimintaan.

– Ensinnäkin opiskelijavalinnat vaikuttavat siihen, mitä opintoja opiskelijat lukioaikanaan suorittavat. Toisaalta ne mahdollistavat sen, että yliopistot saavat sellaisia opiskelijoita kuin tarvitsevat, lukioasioiden asiantuntija Olavi Arra sanoo.

Yliopistoasiamies Hanna Tanskanen puolestaan muistuttaa, että lukiokoulutuksen lakisääteisenä tehtävänä on yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa tarvittavien opiskeluvalmiuksien nostaminen.

– Lisäksi pitää huolehtia, että muut reitit ovat esillä yhtäaikaisesti. Tällaisia reittejä ovat muun muassa avoin korkeakoulutus, pääsykokeet ja lukiodiplomin hyödyntäminen korkeakouluopintoihin. Lisäksi ammattikorkeakouluilta on tulossa lähiaikoina niiden valintaperusteet.

Teksti: Johanna Äijälä
Kuva: 123rf