Bongaa ehdokas OAJ:n valtuustovaaleihin – vielä on aikaa asettua ehdolle!

OAJ:n valtuustovaalien ehdokasasettelussa on meneillään loppurutistus. Ehdokkaita rekrytoidaan aivan viimeiseen päivään 15.1. saakka.
Tunnetko OAJ:n jäsenen, jolla on intoa ja kykyä vaikuttaa yhteisiin asioihin ja pitää huolta opettajien oikeuksista ­– tai ehkä itse olet sellainen? Haluatko varmistaa, että myös sinun opetusalasi asioita hoidetaan OAJ:n valtuustossa mahdollisimman hyvin?

OAJ on vahva järjestö, jonka vaikutus opettajien etujen ajamisessa ja maan koulutuspolitiikassa on suuri. Helmi-maaliskuun vaaleissa valitaan OAJ:n valtuusto, jossa sinulle tai kollegallesi saattaa aueta hieno vaikuttamisen areena ja oivallinen näköalapaikka suomalaiseen koulutuspolitiikkaan. Aikaa asettua ehdolle on 15. tammikuuta asti.

Kattava ehdokaskaarti on äänestäjän etu

– Ehdokkaita on jo ilmoittautunut, mutta uusia mahtuu vielä hyvin mukaan. Perinteisesti monet ilmoittautuvat viime metreillä, kertoo OAJ:n järjestöasiamies Pekka Silkosuo.

Hän korostaa, että ehdokkaan ei tarvitse olla kokenut konkari, aito kiinnostus riittää. Tärkeitä ovat halu vaikuttaa yhteisiin asioihin, yhteistyökyky sekä innostus oppia uutta.

–  Nyt olisi hyvä saada mahdollisimman paljon eri-ikäisiä ja -taustaisia ehdokkaita eri paikkakunnilta, jotta saadaan mahdollisimman kattava ehdokaskaarti.

Ehdokkaiden suuri määrä lisää äänestäjien valinnanmahdollisuuksia. Myös äänestysprosentti saattaa kasvaa, kun äänestäjät löytävät isosta ehdokasjoukosta itselleen sopivan ehdokkaan.

Edellisissä vaaleissa neljä vuotta sitten listoilla oli 345 nimeä.

Ehdokkaaksi voi asettua jokainen vaaleissa äänioikeutettu OAJ:n jäsenyhdistyksen henkilöjäsen.

Viimeistään 15.1 pitää toimittaa valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja vaalipiirin sihteerille. Valitsijayhdistyksen voi muodostaa vähintään kolme samaan vaalipiiriin kuuluvaa äänioikeutettua jäsentä.

Lue ohjeet ehdokkaaksi asettumisesta täältä tai katso video.