Luvassa kahtena vuonna yleiskorotus ja kaikille kertaerä

Kunta-alalla 8.2. neuvoteltu palkkaratkaisu on tuomassa molempina sopimusvuosina yleiskorotuksen kaikille kunta-alan työntekijöille. Kokonaiskorotus sopimuskaudella on 3,46 prosenttia, minkä lisäksi maksetaan tuloksellisuuden perusteella kertaerä.
Kunta-alalla 8.2. neuvoteltu palkkaratkaisu on tuomassa molempina sopimusvuosina yleiskorotuksen kaikille kunta-alan työntekijöille. Yleiskorotus 1.5. lukien on 26 euroa, kuitenkin vähintään 1,25 prosenttia ja 1.4. 2019 alkaen 1,0 prosenttia. Lisäksi 1.1.2019 käytetään 1,2 prosentin suuruinen paikallinen järjestelyerä.

OVTES noudattaa kustannusvaikutukseltaan ja korotusajankohdiltaan kunnan yleistä sopimusta.

Neuvottelutulos toisi näin 3,46 prosentin kokonaiskorotuksen sopimuskaudella, joka on 1.1.2018–31.3.2020.

JUKO ja OAJ tavoittelivat ratkaisun yleiskorotuspainotteisuutta, ja se myös toteutui. Taso vastaa liittokierroksella muilla aloilla tehtyjä ratkaisuja.

Osapuolet sopivat lisäksi paikallisen tuloksellisuuden perusteella tammikuussa 2019 maksettavasta kertaerästä. Sen suuruus on 9,2 prosenttia marraskuun 2018 kuukausipalkasta ja se maksetaan koko henkilöstölle.

Lastentarhanopettajille lisää suunnitteluaikaa

KVTES-alueella uudistettiin varhaiskasvatuksen palkkahinnoitteluliite. Lisäksi suunnitteluajan osuutta lastentarhanopettajien työajasta lisätään.

JUKO ja OAJ saivat läpi myös monia muita keskeisiä tavoitteitaan. Neuvotteluratkaisuun sisältyy palkkaohjelma. Se tarkoittaa, että kunta-alan ansiotaso- ja ansiokehitysvertailua verrataan yksityisaloihin, minkä jälkeen sovitaan korjaavista toimista.

Neuvottelutuloksessa varauduttiin sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtoon kunnilta maakunnille. Osapuolet käynnistävät sote-työehtoja selvittävän hankkeen, johon kaikki pääsopijajärjestöt osallistuvat. Mukana ovat siis myös terveydenhuollon vaativat asiantuntija- ja esimiestehtävät sekä sosiaalialan korkeakoulutetut, eivät pelkästään hoitajat.

JUKOn ja OAJ:n päättävät elimet ottavat kantaa neuvottelutulokseen ensi viikolla. OAJ:n hallitus on koolla tiistaina ja keskiviikkona 13.-14.2. Kerromme näillä sivuilla lisää palkkaratkaisusta tämän jälkeen. (päivämääriä korjattu klo 13.45)