Työnantajan esitykset surkeita – ei arvostusta yliopistojen ja harjoittelukoulujen henkilöstölle

Neuvottelut yliopistojen ja harjoittelukoulujen uudesta työehtosopimuksesta ovat jatkuneet erittäin tahmeasti. Käytännössä mistään asiasta ei ole päästy sopuun.
Yliopistotyönantajia edustavalla Sivistystyönantajilla on koko kahden kuukauden neuvotteluprosessin ajan ollut väheksyvä asenne yliopistojen ja harjoittelukoulujen henkilöstöä kohtaan.

Ensimmäinen palkankorotusesitys oli surkea

Neuvotteluissa OAJ:n jäseniä edustaa JUKO, ja OAJ:stä neuvottelupöydissä istuvat yliopistoasiamies Hanna Tanskanen ja neuvottelupäällikkö Eila Urpilainen.

Työnantajaa neuvotteluissa edustaa Sivistystyönantajat. Se ei ole suostunut vieläkään keskustelemaan kunnolla JUKOlle ja OAJ:lle tärkeistä tavoitteista, kuten määräaikaisten työntekijöiden aseman parantamisesta, työajan käytön järkevöittämisestä esimerkiksi opetustuntikattojen käyttöä selkeyttämällä saati kohtuullisista palkankorotuksista.

– Sopimukset umpeutuivat jo tammikuun lopussa, mutta vasta tämän viikon keskiviikkona työnantaja teki esimerkiksi ensimmäisen esityksensä palkankorotuksiksi. Tasoltaan esitys oli vain murto-osa viime aikoina tehtyjen muiden työehtosopimusten yleisestä tasosta eikä osoita lainkaan arvostusta henkilöstön tekemää arvokasta työtä kohtaan, Tanskanen sanoo.

Hän huomauttaa, että yliopistoilla on varaa palkankorotuksiin toiminnan kärsimättä, sillä yhdenkään yliopiston tilinpäätös ei ollut alijäämäinen vuonna 2016.

JUKO valmistautuu työtaistelutoimiin

JUKO on valmis tukemaan neuvottelutuloksen aikaansaamista työtaistelutoimilla. Jos näin käy, siihen tarvitaan myös jokaisen yliopistolaisen panosta.

– Laillista estettä työtaistelulle ei ole, sillä työehtosopimuksen voimassaolo päättyi jo 31. tammikuuta, Eila Urpilainen sanoo.

Seuraavan kerran neuvotteluja yritetään jatkaa maanantaina 12. helmikuuta. Neuvottelujen jatkamisen edellytyksenä kuitenkin on, että työnantaja tekee muun muassa asiallisen palkankorotustarjouksen.

– Jos työtaistelutoimiin päädytään, niistä viestitään tietysti kaikille OAJ:n jäsenille, jota toimet koskevat. Jäsenten kannattaakin nyt varmistaa, että oma puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat ajan tasalla jäsensivuilta löytyvissä omissa tiedoissa, OAJ:n järjestöasiamies Riina Mäkelälammi sanoo.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF