Äänestä! Rösta!

OAJ:n valtuustovaalien sähköinen äänestys päättyi 27.3. klo 23.59. Myös uurnavaali on päättynyt. Läs också på svenska.

Ainoastaan sähköinen äänestys järjestetään seuraavissa vaalipiireissä ja ammatillisten opettajien valtakunnallisissa yhdistyksissä 14.–27.3.2018:
  • OAJ-YSI:n alueellisista piireistä Etelä-Savo, Etelä-Karjala, Kainuu, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Päijät-Häme ja Varsinais-Suomi.
  • OAO:n valtakunnallisista yhdistyksistä: AKOL, SKO, SMOL, KSOLLI ja KEA
  • Valtakunnalliset piirit LTOL ja YLL
Voit äänestää sähköisesti tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Äänestykseen tunnistaudut joko pankkitunnuksilla tai kertakäyttöisillä äänestystunnuksilla, jotka löydät jäsensivujen Omat tiedot -osiosta.

Äänestäminen ei edellytä kirjautumista jäsensivuille, jos äänestämiseen käytetään pankkitunnistusta. Siksi suosittelemmekin pankkitunnistuksen käyttöä. Kertakäyttöisiä äänestystunnuksia tarvitaan, jos esimerkiksi aviopuolisoilla on yhteinen pankkitili tai jäsenellä ei ole pankkitunnuksia.

Ohjeet, ehdokkaat, tuki
Ennen äänestämistä voit katsoa ohjevideon sähköisen äänestyksen kulusta.
Sähköisen vaalin ohjeet pdf-tiedostona.
Lue tästä ohjeita: Ongelmia äänestyksessä?
Kerro ongelmista sähköpostilla vaalit2018@oaj.fi.
Voit ongelmatapauksissa myös soittaa päivystysnumeroon 040 7574857 tänään klo 16–22.

Äänestä tästä!

Väliaikatietoja sähköisestä äänestyksestä, tilanne 21.3.
Voit etsiä oman yhdistyksesi tietoja pdf-tiedostoista ctrl+f -komennolla.

Ennakkoäänestyksen tilastoja

Äänestysprosentit yhdistyksittäin
Voit etsiä oman yhdistyksesi tietoja pdf-tiedostoista ctrl+f -komennolla.
FSL (pdf)
OAJ-YSI  (pdf)

Ennakkoäänestyksen äänestysprosentit vaalipiireittäin

PKV = Pohjois-Karjalan vaalipiiri, SAV = Satakunnan vaalipiiri, KSV = Keski-Suomen vaalipiiri, FSLV = Finlands Svenska Lärarförbund valkrets, LAV = Lapin vaalipiiri, UMV = Uusimaan vaalipiiri, PMV = Pohjanmaan vaalipiiri, OAOV = ammatillisten opettajien vaalipiiri ja PKSV = pääkaupunkiseudun vaalipiiri.

Ennakkoäänestyksen äänestysprosentit OAO-vaalipiirissä

Uurnavaali 26.–27.3.2018

Niiden yhdistysten jäsenet, joille nyt päättynyt sähköinen ennakkoäänestys oli tarkoitettu, voivat vielä äänestää uurnavaalissa, jos ennakkoäänestysmahdollisuus jäi käyttämättä. Uurnavaalit järjestetään 26.–27.3.2018. Äänestyspaikan saat selville omasta yhdistyksestäsi. Uurnavaalissa voivat äänestää seuraavien yhdistysten ne jäsenet, jotka eivät äänestäneet ennakkoon.
  • Finlands Svenska Lärarförbund
  • Keski-Suomi
  • Lappi
  • Pohjanmaa
  • Pohjois-Karjala
  • Pääkaupunkiseutu
  • Satakunta
  • Uusimaa
tai seuraaviin ammatillisten opettajien valtakunnallisten yhdistyksiin
  • AO
  • TOOL
Rösta elektroniskt 14–27.3.2018
De valkretsar och riksomfattande föreningar, som inte förhandsröstar och har urneval, röstar enbart elekroniskt 14–27.3.2018:
  • OAJ-YSI:s regionala valkretsar i Södra Savolax, Södra Karelen, Kajanaland, Egentliga Tavastland, Kymmenedalen, Birkaland, Norra Österbotten, Norra Savolax, Päijänne-Tavastland och Egentliga Finland.
  • OAO:s riksomfattande föreningar: AKOL, SKO, SMOL, KSOLLI ja KEA
  • Rikomfattande distrikt BTLF och YLL
Man kan rösta med, dator, tablett eller smarttelefon.

Identifieringen sker antingen genom att använda bankkoder eller genom att logga in på medlemssidorna där man under de egna uppgifterna ( Omat tiedot) hittar en engångskod. Du behöver inte gå via medlemssidorna om du använder bankkoder för identifieringen, så vi rekommenderar bankidentifiering. Engångskoden behövs exempelvis om du använder ett gemensamt bankkonto eller saknar bankkoder.

Rösta här!

Före du röstar kan du se  valvideon om hur det går till.

Problem?
  • Genomför hela röstningen på en gång från början till slut. Om det av någon anledning blir ett avbrott, är det bara att logga in på nytt.
  • Under röstningen blir det ett avbrott i sessionen, ifall inget har gjorts på 10 minuter. Också då är det bara att logga in på nytt.
  • Öppna inte inloggningssidan före du är redo att rösta.
  • Om ni är flera som röstar vid en och samma dator, stäng då hela röstningssidan efter varje röstning.
  • Systemet fungerar med alla vanliga bläddrare. Om du använder någon mera ovanlig, byt då till Chrome, Firefox, IE, Safari, Opera eller Edge.
  • I oklara fall är det alltid bäst att stänga alla sidor och börja helt om från början.
Om inget hjälper, så du inte kan rösta, skicka då mejl till oss på adressen vaalit2018@oaj.fi.

Förhandsröstningen har slutat, rösta i urnevalet!
Förhandsröstningen slutade 4.3.2018. Om du hör till någon av följande OAJ-YSI valkretsar och inte ännu har röstat, kan du ge din röst i urnevalet 26–27.3.2018.
  • Finlands Svenska Lärarförbund
  • Mellersta Finland
  • Lappland
  • Österbotten
  • Norra Karelen
  • Huvudstadsregionen
  • Satakunta
  • Nyland
eller till följande riksomfattande föreningar för yrkeslärarna
  • AO
  • TOOL
Din egen förening meddelar var du kan rösta.